tisdag 9 oktober 2007

Var det inte värre?

Idag hade vi första tillfället på föräldrakursen (nästa tisdag är vi fullärda, hehe) och jag hade hunnit oroa mig rätt rejält inför att se förlossningsfilmen. Med filmen vi fick se i skolan för femton år sedan i alltför färskt minne såg jag inte alls fram emot att se en ny skoningslös film med bara smärta och blod. Jag förvarnade till och med BM om att jag kanske skulle bli tvungen att gå ut.

Men filmen var inte alls sådan! Till skillnad från vad jag minns från högstadiet så pratade man i filmen och förklarade mycket mer. Det var också flera olika par som berättade och även om de förstås inte hade med några problemförlossningar så kändes det ändå som man fick en mycket bredare bild. Och framför allt en annan bild än "det gör så ont så du tror du kommer att dö och det är massor av blod punkt slut". Det var lite fler nyanser i den här filmen om man säger så.

Det kändes som en stor lättnad att ha sett filmen faktiskt. Och jag undrar om den där filmen vi såg på högstadiet verkligen var till för att vi skulle lära oss något, eller om den mest visades i syfte att skrämma oss till att använda preventivmedel...

Förkylningen är fortfarande envis även om jag faktiskt gick till jobbet ändå. Men jag har haft lite känningar i ena lungan idag och efter samtal med vårdguiden så ska jag boka läkartid imorgon. Och så har jag ordnat uppkoppling till jobbet så jag kan jobba hemifrån. Så länge jag sitter still så mår jag ju ganska ok, men att ta sig till och från jobbet tar på krafterna.

Inga kommentarer: