torsdag 11 oktober 2007

Fyra kulor fattigare

I eftermiddags hämtade jag två trötta små pipnissar hos veterinären. Nu ligger de i sängen och tar igen sig (Hasse nedbäddad för han verkar frusen). Undrar om de förstått att kulorna är borta?

Vi har övervägt kastrering ett tag, eftersom Tage blivit mer och mer stressad när det är löptikar i farten. Det var som att han verkligen fattade det i somras när Ronja löpte, och nu blir han så stressad att han går upp mitt i natten och bälgar i sig vatten. Det i sig är väl inte så farligt men resultatet blir att han kissar stora pölar utan att väcka oss. Jag har oftast vaknat mitt i och så har vi (läs M) fått springa ut så han får kissa färdigt ute. Men en gång lyckades han kissa utan att vi märkt något och på parketten i vardagsrummet dessutom. Sedan dess har vi spärrat av till vardagsrummet med kompostgaller varje natt...

Innan vi konstaterade att det är just löptik som orsakar problemet har vi förstås tagit urinprov (läs: sprungit efter Tage med en big-pac-låda och försökt samla upp dropparna medan han tittat surt och slutat kissa så fort man sticker in lådan under strålen) och kollat upp att det inte är något annat. Men han är kärnfrisk och eftersom han reagerat så på stress förut verkar det troligt att det inte är något annat. Dessutom verkar kiss-nätterna sammanfalla med att han nosar mycket ute och äter dåligt.

Kastrering är också bra för att det ger skydd mot många ålderssjukdomar, men det kändes ändå lite konstigt att boka in tiden. Vi tog Hasse samtidigt för att det inte ska bli konstigt dem emellan, och vi har ju ändå inte tänkt avla på någon av dem. En del säger att det kan göra Hasse lite lugnare också, men vi får väl se.

De är gnälliga och medtagna båda två, men L har lovat att de är sig själva igen imorgon. Hasse tycker att stygnen är väldigt obehagliga och vill helst inte gå alls, men vi har varit ute på små kissrundor iaf. Mer än så ska de ändå inte ha idag när de har varit sövda.

Som bonus fick de klorna riktigt kortklippta och all tandsten bortslipad medan de sov. Nu ska vi köra igång med tandborstning varje dag för att hålla tänderna fina. Tage borstade jag ju varje kväll förut, men slutade av lättja för några år sedan. Han har dock mycket mindre anlag för tandsten och hade tydligen inte särskilt mycket. Men desto viktigare för Hasse att vi borstar! Särskilt som han avskyr att få tänderna skrapade i vaket tillstånd. Han är inte helt övertygad om att tandborstning är ok heller, men det ger sig nog med lite träning.

3 kommentarer:

Anonym sa...

åååh små stackare! Det där med å frysa känner jag igen. Higgins är en riktig frysare. Han ligger ofta o huttrar och skakar. Då får man bädda in honom. Galet egentligen när man pratar om tuffa jakthundar!

Jag ser med spänning fram emot resultatet av operationen. Kan väl säga att tanken slagit mig både en och två gånger. Nu träffar ju H inte löptikar så där ofta för 99% procent av hundarna hemma är hannar (HATAR dom gör han), så jag har inte märkt av något kissande eller så. Undras om hanhundsaggressiviteten (puh långt) lägger sig också?? DÅ kan jag verkligen tänka mig det.

Krama pojkarna från oss! Och kram till dig också!

e sa...

Hasse är också en frysare, men Tage har snarare jobbigt när det är varmt ute. När vi står och väntar på t-banan brukar Hasse darra som ett asplöv medan Tage är oberörd. Möjligtvis kan han sätta sig på min fot om det är kallt om rumpan. Men på sommaren när det är varmt är det Tages tur att få jobbigt - han vägrar gå helt enkelt :-)

Svårt att säga om det blir någon skillnad på hanhundsaggresivitetetn. Antagligen borde vi ha kastrerat tidigare för att de inte ska ha lärt in beteendet. Men vi får se helt enkelt. Nu är de sig rätt lika tycker jag, men vi har inte mött några hundar på nära håll ännu.

maria sa...

ah, det här får vi prata om en dag för jag har tusen frågor. vi funderar nämligen på att knipsa kulorna på vår tjejtokiga hattifnatt, men har liksom aldrig riktigt kommit till skott och fattat något beslut.