tisdag 16 oktober 2007

Fullärd?

Då har vi varit på andra delen av föräldrakursen. Bland annat pratade vi om smärtlindring och amning. Innan fick vi läsa på om kejsarsnitt och om ryggbedövning. Och det där med ryggbedövning lät ju rätt bra ända tills jag kom till stycket där det stod att skolios (sned rygg) kan försvåra eller i vissa fall göra att man inte kan ge ryggbedövning alls. Jag frågade BM om det och hon sa att det gäller bara om man har krökningen i nedre delen av ryggen. Precis där jag har båda mina krökningar med andra ord. Att ryggraden dessutom har roterat lite gör väl knappast saken bättre.

Nu ska jag be om remiss till narkosläkare för det kan vara skönt att veta i förväg om det kan funka eller inte. Det skulle kännas trist om den möjligheten stängs, men å andra sidan inte hela världen. Jag kan ju alltid ta med ett av pojkarnas tuggben att bita i ;-)

Hur som helst är föräldrakursen alltså avklarad och nu återstår bara andnings- och avslappningskursen som vi ska gå i november. Den ser jag verkligen fram emot för avslappning är något jag behöver träna på i alla sammanhang och det lär knappast skada vid förlossningen. M funderar på att eventuellt gå en såndär pappagrupps-kurs också, och det kan säkert vara bra. Men i övrigt tror jag vi nöjer oss med att läsa lite och klappa magen :-)

2 kommentarer:

Hanna vilsen i pannkakan sa...

När är det dags?

e sa...

16 januari typ... så det är ett tag kvar