torsdag 4 september 2008

Leos nya favoriträtt

Leo äter rätt bra (och klarar lite grövre mosad mat) nu men föredrar fortfarande frukt framför mat. Fick han välja skulle han nog leva på banan och smörgåsrån och kanske lite gröt. Eftersom just banan är en sån hit lagade jag min fisk med banan och curry igår. Den är inspirerad av en rätt jag åt på Madeira för många år sen (vill inte räkna efter hur många) och både enkel och god. Samt barnvänlig även för småttingar eftersom den inte behöver saltas. Jag lusläste curryförpackningen för att försäkra mig om att den inte innehöll något salt.

Gör såhär:
Tina fiskfiléer. Hoki går bra men igår använde jag Pangsuis (stavning?) och det var ännu godare.

Lägg dem i en form, gärna trång. Skär några bananer i skivor eller stavar och lägg bitarna på fisken.

Blanda creme fraiche (vi brukar ha turkisk yoghurt eftersom vi alltid har det hemma men det blir en liten aning godare med creme fraiche) med curry. Mycket curry.

Häll currygeggan över alltihop och stek i ugn tills fisken är klar. Oväntat gott!

Vi åt ris till igår men lilleman fick couscous idag och det var tydligen också gott. Extra bra var att eftersom jag gjorde couscousen när det var dags att äta behövde jag bara blanda ner fiskmoset direkt ur kylen och det blev ätvarmt på en gång! Jag mosade fisken med gaffel och det räckte fint.

Till efterrätt fick han vildhallon som farmor plockat. De hade bara fått halvtina så det var lätt att peta i honom smulor och han tyckte det var jättegott! Bra bebisglass :-)

2 kommentarer:

Ina sa...

Det där måste jag prova.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Det lät jättegott! Ett annat gott tillbehör till hoki är ugnsbakad squash, paprika, timjan och peppar (mixad - det blir som en salsasås). Mumsfilibabba!