tisdag 30 september 2008

För er information...

...så går läggningen numera så bra att vi slutat räkna antalet kvällar i rad som Skruttas somnat utan minsta gnäll! Han kvälls-slurkar, borstar båda tänderna, får en godnattkram och sen lägger vi ner honom och gör en liten ramsa där vi säger godnatt till huvudet, armarna, magen, benen och hela lejonungen. Sen rullar han över på mage och försöker somna. Ibland lyckas han inte så bra men då räcker det att stryka honom över ryggen eller hålla handen (olika vad han vill) för att han ska komma till ro. Vi sjunger respektive sshh:ar (beroende på vem som söver) och gungar spjälisen också. Det kan låta mycket men eftersom det ofta bara tar tio minuter och jämförs med timmar av bärande och gråt så är det helt underbart! Dessutom sover han flera timmar i sträck!!!

Stärkta av framgången har vi nu inlett projekt minska nattslurkandet. Det går ut på att jag sover i sagosoffan i Leos rum och M får söva om Leo när han vaknar på natten. I teorin ska jag sova mer på det viset, men i själva verket blir det tvärtom eftersom jag ändå vaknar när Leo vaknar och det tar längre tid för honom att somna om. Dessutom är sängen lite för kort så jag kan inte sträcka ut mig ordentligt. Men förhoppningsvis ska han vänja sig av med varannantimmes-slurkandet på några nätter till. Det går betydligt lättare när jag inte ligger i sängen för då förstår han inte varför det plötsligt inte är självservering mer.

Klockan tio och klockan fem verkar dock vara svåra att släppa. Vi har försökt med välling klockan tio men det har hittills inte accepterats. Det vore ju bra om han kunde tänka sig det åtminstone när jag åker till Monaco...

1 kommentar:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Vilken härlig gonattrutin! Skönt att det gått så lyckat. Hemma hos oss jobbar vi på att få bebisarna att sova till sju. Kan tyckas som ett smärre problem, men det upptar mycket av mina tankar hur jag ska få fasta rutiner på dagen och hur jag ska få dem att somna om när de vaknar vid fem osv. Sen lyckas jag inte få till två långa sömnpass på dagen, det blir tre korta. Har börjat gå jättepromenader med vagnen för att skola in dem, men eftermiddagen är svår att styra på ett bra sätt. Nu blev vi förkylda precis som vi kommit igång, så vi tar det lite lugnt.