tisdag 2 september 2008

Dag två

Ännu är det för tidigt att utvärdera sömnprojektet, men också i natt sov han bra och vaknade bara två gånger. Första gången bara en stund efter att jag gått och lagt mig (och då fick han komma över till vår säng som vanligt) och en gång på morgonkvisten. Han bökade och lyfte huvudet ibland men somnade om utan att vakna riktigt, till skillnad från hur det brukar vara. Det är otroligt skönt att få sova flera timmar i sträck och jag hoppas det inte är enbart för att han är utmattad efter skrikandet.

Dagtid har han också sovit bra. Vi har ett tag försökt gå över till att sova två långpass istället för tre korta men det har lyckats sådär. Han har varit väldigt lättväckt så fort vagnen stannat (och ibland även när den rullat) men igår sov han två 1.45-minuterspass, ett på förmiddagen och ett på efterdito. Sen vaknade han med ett leende båda gångerna.

Hittills verkar det se likadant ut idag, han har sovit en timme och fyrtio minuter nu, varav en timme på uteplatsen (har jag sagt att jag älskar uteplatsen?). Jag hoppas han vaknar god och glad och redo för lunch för han åt lite dåligt av gröten i morse.

Fortsätter han sova så här bra så är det nog värt gråtandet, även om det är jobbigt både för honom och för oss.

3 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Oj så praktiskt med två långpass! Hur har ni lyckats med det? Mina verkar ha en inbyggd klocka som gör att de vaknar efter max en timme dagtid. De kan sova fyra gånger!

e sa...

tidigare genom att vara uppmärksamma när det gått 30 minuter och rulla vagnen fram och tillbaka vid minsta tecken på att vakna. Men idag och igår har han sovit långt av sig själv. MEn det kan ju ändra sig igen imorgon ;-)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Aha, smart. När de väl vaknar är det lite kört att få dem att somna om (på dagen alltså).