tisdag 1 januari 2008

Gott nytt 2008!

Då var det nytt år och bara femton dagar kvar till beräknad valpning. Kanske därför magen känns både tung och spänd. Eller så är det all den goda maten vi åt igår :-)

Nyåret firades hemma hos Mellas där pappa lagat till vitlöksspäckad lammstek (från morbror Kjells får) med rostade rotsaker och sås. Till förrätt åt vi hemgravad lax (köpegravad törs jag inte äta) vilket också var ohyggligt gott! Sedan blev det en uppdaterad variant av bröllopsglassen - nu med lingonsylt och pepparkakor. MoI uppskattade särskilt att den serverades med tomtebloss...

Strax efter nio tyckte dock jag och magen att det var dags att åka hem och vid tio somnade jag gott, trots smällarna. Vid tolvslaget vaknade jag av alla smällar och gick upp och sa gott nytt år till Martin som fortfarande var uppe. Jag minns inte att det brukar vara såhär mycket fyrverkerier, men det är väl för att jag vanligtvis inte brukar försöka sova vid den tiden.

Tage har blivit mer och mer rädd för smällarna och tyvärr smälls det ju lite då och då nästan varje dag nu. Han vill inte vara ute när det smäller, särskilt inte om det är mörkt. Inne går det ganska bra, bara han slipper vara ensam. Först satt han uppe med Martin eftersom han såg på film och det då blir lite andra ljud som distraherar. Men när M gick på toa kom Tage intassande till mig istället. Skönt att han söker sällskap iaf, istället för att gömma sig.

Jag önskar folk kunde begränsa sig till att smälla bara på nyårsafton åtminstone, men jag har hört flera rejäla smällar idag med och misstänker att det fortsätter i nästan en vecka som det brukar. Nästa nyår försöker vi nog åka någonstans där det är lite lugnare. Torpet kanske, om det är tillräckligt varmt.

Inga kommentarer: