måndag 7 januari 2008

Hejdå julen

Hur härligt det än är att plocka fram julsakerna så känns det lika skönt att plocka bort dem igen. Eller kanske inte just själva bortplockandet (lite för mycket klättrande på stolar känner jag i kroppen) men att bli av med dem och få ett nytt och fräscht hem.

De flesta verkar dock ha kvar sitt julpynt en vecka till, vilket är helt ok för en ivrig fönstertittare som jag. Det är synd att det inte går att försörja sig som julpyntsrecensent, åtminstone under december månad. Bäst gillar jag stjärnor i varm färg och inte alltför många taggar. Men viktigast av allt är nog ändå att undvika symmetri - en adventsstake i mitten med en blomma på var sida till exempel. Ryyys.

Men tillbaka till hemmet. Vi har fått upp en ny fönsterlampa i vardagsrummet igår! Det tog oss bara ett år att fixa ny stickpropp och strömbrytare. Sladden ska fästas upp lite snyggare, men vi hade bara två uppfästare kvar så det får väl ta ett år till ;-)

Det syns iof inte så mycket hur lampan ser ut men den är liten och frostad. Den ger ett mycket bättre ljus än vi hade förut, så jag har kunnat ta bort en annan liten prydnadslampa och placerat den i köket istället. Som alltid är det ju kul attt förändra och man tror alltid att man hittat den optimala lösningen... tills man kommer på nästa :-)

Amaryllisen blommar på sin tredje stjälk nu, två blommor är utslagna och ytterligare tre knoppar är på väg. Helt klart en bra present som varat länge!

Nu ska jag gå och titta till brödet som står i ugnen. Vi har levt på trist köpebröd alldeles för länge...

Inga kommentarer: