onsdag 13 augusti 2008

Våga vägra välling?

Okej: Leo kräver att man vysjar hans nio komma två kilo till sömns och sen går omkring (eller i bästa fall sitter vid datorn och enhandssurfar en smula) med honom en bra stund innan man lägger ner honom. Men. MEN: i natt vaknade han bara två gånger. Jag upprepar: TVÅ gånger!!! Jämfört med 5-6 så är det rena paradiset. Tyvärr vaknade jag själv ett par gånger och konstaterade att han sov, men ändå. Den ovanan kan jag nog lägga mig av med om han fortsätter så här :-)

Vi har testat ge honom välling nu, eftersom han blivit rätt bra på att dricka vatten ur nappflaskan (det tog ett tag). Hittills är det ingen större hit: han tar någon klunk och spottar sen ut det och efter några försök vill han inte ha mer. Vet inte om det är smaken det är fel på eller om vällingen kommer för snabbt ur flaskan. Vi får väl testa att skedmata eller ge ur mugg.

Gröt tycker han iallafall om och idag fick han det som eftermiddagsmål istället för bröstmjölk. Övergången till att bara amma morgon och kväll går nog smidigt om det fortsätter såhär bra. Och om han inte blir hård i magen igen förstås. Men idag hittade jag en gröt med aktiv bakteriekultur, det måste ju vara bra!

I-kusinen skriver om bladguld, buddhor och lotusblommor... men bara på emmababbel kan du läsa om gröt, sovvanor och bajs ;-)

7 kommentarer:

Anonym sa...

strunta i vällingen och ge honom gröt istället - det har funkat mycket bättre på vår lilla - egen havregröt (utan salt) med mycket smör älskade hon:-) (och gör det än)/mamman

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag mixar havregryn och blandar i lite vällingpulver och kokar gröt av det. Sen smaksätter jag med katrinplommon eller nåt annat. Det verkar vara många bebisar som får köriga magar när man börjar med maten. Här bajsas det upp till fem gånger på en dag tills katrinplommonen verkat. Man är nästan tillbaka till den blöjkonsumtion man hade de första veckorna!

Lindas trädgårdsblogg sa...

PS. Det är ju ingen lag på att bebisar ska äta välling. Gröt + amma är väl en perfekt kombination!

e sa...

mamman + linda v: nej, jag tycker inte heller det är så viktigt med välling. Vi ville testa det mest för att vi hyser hopp om att han ska somna av det istället för att vi bär honom ;-)

Ikväll har han dock somnat av amningen och har han en gång somnat brukar han vara lätt att söva om, även om det blir lite väl ofta ibland. Men det ger sig nog!

e sa...

glömde: smart att ha i lite vällingpulver i egna gröten, då får de ju lite extra järn och annat. Jag har testat egen havregrynsgröt med blåbär i ett par gånger men han har inte varit förtjust alls. Men jag ska fortsätta testa. Och ha i en rejäl klick smör! :-)

Anonym sa...

Lycka till med flytten och grattis Martin i efterskott!/M&W

Anonym sa...

Lycka till med flytten och grattis Martin i efterskott!/M&W