tisdag 5 augusti 2008

Varning för reklam!

Efter att lilleman sovit en och en halv timme (!!!) gav vi oss äntligen iväg till stan. Vid Slussen vände sig paraplyet ut och in så vi skyndade oss in i Gamla Stan i jakt på ett bra café. Ett bra café med plats för barnvagn kanske det ska tilläggas...

Efter ett försök på Stadsmissionens café vid Stortorget kom jag på att Nobelmuseets Café Satir brukar ligga bortglömt och lagom obesökt. Och mycket riktigt, trots trängseln på alla ställen i närheten, så fanns här flera bord.

Café Satir är verkligen en bortglömd pärla och visste jag att jag hade fler läsare skulle jag låta bli att tipsa om det för att få ha stället för mig själv. Jag tror dock inte risken är överhängande att det plötsligt ska bli extremt välbesökt. Istället säger jag - ni som har chansen, gå dit!

God mat, trevlig personal och humana priser (well, för att vara Gamla Stan iaf). Jag åt en mycket god grillad smörgås med fetaost och soltorkade tomater samt en tillhörande sallad med riktigt god dressing. Oftast får man ju bara lite isbergssallad, någon gurkskiva och tomatklyfta men här var det två sorters sallad, tre färger paprika, gurka samt några ärtskott uppepå. Very nice. Dessutom värmde de (utan minsta knot) lillemans barnmat och kom med den lagom varma burken på en djup tallrik med en lång sked! Och när han gnällde medan jag klädde på honom när vi skulle gå kom samma servetris med en liten rasslande leksak som han fick låna. Ibland känns det mer än befogat att dricksa.

Sällskapet på cafét var också ypperligt och Js snart 6-årige son visade sig vara den perfekte barnvakten. Lilleman tyckte att allt han gjorde var väldigt spännande!

På eftermiddagen har jag packat medan kusin J passade L och sen har vi ätit middag. Lilleman fick gröt och åt upp hela portionen, till Tages stora besvikelse. Till lunch (dock senare än vanligt) åt han nästan en hel portion potatis och huuki-förlåt, Hoki menar jag förstås-filé. Han gillar hittills allt han smakat, men bäst verkar det vara när man gjort en riktig måltid och kryddat lite istället för att bara mosa rena smaker. Det är roligare att laga maten också då, så det är perfekt.

Inga kommentarer: