fredag 1 augusti 2008

Det löser sig...

Efter många tips om boken "Somna utan gråt" eller "No cry solution" som den heter i original, köpte vi och läste den. Många saker var bra och vettiga och vi plockade ut ett litet urval av saker att testa. Leo tillhör ju inte direkt typen som somnar själv utan det är amning, vaggning eller vagnåkning som gäller.

Ett par veckor försökte jag lägga honom tidigare än vanligt samt peta loss honom från bröstet när han nästan sov. Men efter att ha insett att läggningen ofta tog ett par (ibland tre) frustrerade timmar kom jag på en bättre lösning. Jag kallar den "No try solution". Han somnar lika snabbt/långsamt som innan och jag gör precis som vanligt men utan att förvänta mig att han ska somna. Så länge han är på bra humör får han vara vaken, fast han egentligen är trött.

Tiden får väl utvisa om "No try solution" är bra eller inte, men än så länge är det frid och fröjd i hushållet. Till saken hör väl att det ofta slutar såhär när jag försöker lägga honom och då är det bättre att ta det med ett leende istället för att bli irriterad:

2 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Han är av en annan sort än mina killar. Ögona går i kors efter åtta och så somnar dom! Men så otoligt söt Leo är när han simmar sälen!

e sa...

jag önskar lilleman också gjorde så. Men när hans ögon går i kors sätter han oftast igång att sprattla istället :-P