måndag 15 januari 2007

Problem de luxe

Vilka lyxproblem jag har egentligen. För några år sen drömde jag om att ha ett litet torp, men trodde inte att det skulle bli verklighet. Inte så snabbt iaf. Och nu har jag inte bara ett utan två ställen att välja mellan!

Det som vore skönt med Karinstugan är att det är betydligt ljusare och luftigare på gården. Jag vet inte vad som växer där men att döma av de tidigare torpen så kommer det nog att poppa upp både det ena och det andra utan att jag behöver lyfta ett finger. Det är en viss skillnad på bördigheten i Sörmland och Tornedalen om man säger så...

Sen vore det också skönt att slippa problemet med spjällen i köket. Det är nämligen låst i öppet läge för vedspisen och i halvöppet för bakugnen. Därför blir köket svinkallt om det inte är mitt i sommaren och bakugnen ryker in. Att slippa ordna en ny trappa vore också rätt skönt, även om vi säkert kan få hjälp med det.

Som L påpekade igår så mår nog kanske Karinstugan bättre också, eftersom den ligger högre och inte drabbas av fukt lika lätt. Men egentligen tror jag L mest är ute efter att få studera den stora eken närmare. Det var nåt med knappnålslavar eller hur det nu var ;-)

Justja, jag glömde nämna biggaråerna. Det finns en massa biggarå-träd vid Karinstugan. Det är osäkert om de ger frukt fortfarande men de kanske går att förnya? Det där med trädgård är en helt ny grej, men det är kul att lära sig faktiskt. Jag har redan kollat upp hur och när man beskär syréner (det behövs i bersån)! Rabarber måste vi plantera också, det bara måste jag ha. Om det inte redan finns förstås. De som bodde där före förra hyresgästen var tydligen väldigt trädgårdsintresserade.

Apropå det ja, finns det nåt man kan plantera ihop med en syrénhäck så man får blomning i bersån lite längre? Eller måste man satsa på att ta ut semester i maj-juni för att få sitta där och njuta?

3 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Schersmin och paradisbuske blommar direkt efter syren, kring midsommar här där jag bor. Sen kan du ju ha en hortensia som blommar på sensommaren. Du kanske ska gå efter läget? Lycka till med dina beslut!

Unknown sa...

biggarråträd! ÅH! Men det MÅSTE ni ju ta ju!!

Anonym sa...

Linda: Fina bilder! Och hortensia är ju fint! Jag får nog ta en iaktagande sommer först, så jag vet vad som finns där. Men beskära syrénerna ska jag göra iaf. Det verkar inte alltför svårt :-)

Cecilia: Jo, men det är som sagt inte säkert att de ger frukt mer. Men det kan gå att förnya dem kanske. Ska söka på det också