torsdag 25 januari 2007

Kontraster

Flera eftermiddagar på väg hem från jobbet har jag mötts av följande syn, mitt i den stressiga gången mellan tunnelbana och pendeltåg:


Ibland sitter han som på bilden, ibland med händerna på knäna i en såndär typisk meditationsställning. Lotus heter den kanske? Hur som helst så ser han alltid helt fridfull ut, försjunken i sig själv. Det blir en lätt surrealistisk känsla mitt bland alla stressande människor. Att han dessutom har kostym och slips på sig gör det inte direkt mindre uppseendeväckande.

Jag gissar att han dyker upp vid femtiden för de gånger jag gått från jobbet då har jag sett honom. Sitter jag däremot kvar till efter halv sex så har han inte varit där. Frågan är bara: vad gör han där? Vill han testa sin förmåga att meditera under ovanliga förhållanden? Är det en konstinstallation av något slag? Eller vill han bara få folk att tänka till lite?

Är det det sistnämnda som är tanken så tror jag han har lyckats.

2 kommentarer:

maria sa...

jag såg honom också en dag vid den tiden, men då var det ett gäng där som fotade honom så jag trodde han var där enkom för det. där ser man.

Anonym sa...

Ja, första gången jag såg honom var det också ett gäng och fotade och jag tänkte att det var en engångsgrej... men nu har jag sett honom nästan varje dag i över en vecka. Tog dock ett tag innan jag tyckte det var ok att fota honom. Men jag tänkte att om man sätter sig att meditera just där i rusningstid, iklädd kostym, då är man inte rädd för att folk ska titta ;-)