måndag 15 januari 2007

Dagens rätt

Kollegorna skrattade idag när jag berättade vad dagens lunch bestod av. Det var nämligen rester av Tages kvällsmat! Tage har ju en känslig mage och igår var han lite risig igen. Eftersom magfodret just tagit slut fick det bli ris och fiskbullar istället. När det sen var dags att peta ihop matlådor av våra middagsrester (tagliatelle med broccolisås och kassler) och det bara räckte till en portion började jag snegla på Tages rester. Hans skål var renslickad men i kastrullen fanns ris och i burken en hel del fiskbullar.

Till saken hör att jag inte ätit fiskbullar på minst tjugofem år! Jag minns nämligen när det hände - moffa var barnvakt och bjöd på fiskbullar till lunch. Eftersom mamma alltid sagt att fiskbullar är det enda hon inte äter var jag inte så välvilligt inställd redan från början. Jag ville dock inte säga nåt till moffa utan minns att jag satt och skar ner fiskbullarna i småbitar så det skulle se ut som att jag ätit mer än jag verkligen gjort.

Det var alltså med viss tvekan jag tog fram dagens lunch. Jag helgarderade dessutom genom att beställa ett nanbröd av kollegorna som hämtade mat från indiern. Men jag fick inte kväljningar och även om jag inte kan påstå att fiskbullarna (i hummersås) var goda så var de inte äckliga heller. Snarast menlösa, men det är ju inte så farligt.

Ikväll har jag kompenserat med kassler och mos på potatis, jordärtsskocka och rotselleri. Till det en liten gucka på bladpersilja, mandel, vitlök och linfröolja. Bättre än lunchen och dessutom tillräckligt till morgondagen!

1 kommentar:

C sa...

Åh! Jag älskar fiskbullar - det tillhör bland det bästa jag vet i kategorin billig budgetmat för liten plånbok men hungrig mage. Jag får fiskbullecravings ibland och tycker det är galet gott med ris och lite grönsaker! Så go Tage!