fredag 9 maj 2008

En sömnseger!

Inatt sov Skruttas fem timmar i sträck, igår hela sex! Jag vågar inte tro att det är en vana som håller i sig, men man kan ju hoppas iallafall. Även om det gått bra med ett par timmar i stöten också, så känner jag mig betydligt piggare nu. Till och med Martin noterade att jag var ovanligt pigg i morse :-)

Dock har Skruttas ogillande av vagnen bara blivit värre och värre. Det började för några veckor sedan med att han inte ville åka vagn när han var trött och därför grät ett bra tag innan han somnade. Lite träligt när det händer på varje lunchpromenad och ut måste vi ju. De senaste dagarna har han börjat gråta så fort man lägger ner honom, oavsett om han är trött eller inte. Leksaker hjälper inte heller, han tittar inte ens åt dem utan vill bara upp ur vagnen. Jag vet ju att det inte är farligt att han är ledsen men blir otroligt stressad av det. Det känns inte bra helt enkelt.

Sjalen har ju varit jättebra men nu börjar han vara för tung för att bäras långa stunder så vi har bestämt oss för att köpa en bärsele istället. Det är antingen det eller vävd sjal och vi känner oss lite leds knytandet så därför får det bli sele. Både grannarna och familjen AW har ergo som de är jättenöjda med så igår hälsade vi på grannarna och testade deras ergo. Vilken skillnad det var mot trikåsjalen! Det kändes som att han blev flera kilo lättare!

Egentligen bestämde vi oss för Ergo för flera veckor sen men det har inte blivit av att provbära förrän nu. Och när jag gick in på webbshopen där vi hittat ett bra erbjudande hittade jag förstås en ny sele som verkar ännu bättre. Jag som har nog svårt att välja ändå! Tack och lov har jag hittat ett ställe som har show-room på fredagar så idag ska jag ta Skruttas i bärsjalen och åka in och testa Becon. Känns den lika bra som Ergon köper vi nog Beco för i den kan man stoppa in ungen innan man tar på selen, vilket känns enklare när man ska bära på rygg i framtiden. Dessutom har den inbygd "ficka" för spädbarn (ifall det skulle dyka upp någon lillebror eller lillasyster i framtiden). Men är den inte lika bekväm att bära så beställer vi en Ergo istället. Vi har verkligen tur som kan testa båda innan vi köper, annars är det ju som att köpa grisen i säcken. Eller i selen kanske ;-)

Det ska bli skönt att kunna bära bekvämt igen. På långpromenaderna kanske vi ändå tar med vagnen så jag kan lägga ner honom när han somnat, men så bekväm som Ergon kändes igår klarar jag mig långa sträckor med den också. Dessutom slipper man ju vara beroende av att kunna ta sig fram med vagnen, vilket betyder fler trevliga skogsstigar för Tage.

Nu ska jag gå och göra mig i ordning så jag är klar att åka när Skruttas vaknar ur förmiddagsluren...

2 kommentarer:

Ina sa...

En kompis till mig hade också problem med att hennes bebis inte gillade att ligga i vagnen.
HOn lade honom på mage istället och då gick det finfint tydligen.

Annars kan jag tipsa om att han kanske börjar tycka att det är dags att halvsitta lite istället. Och sen när han somnar kan du lägga ner honom helt.

Bara lite vagntips. Det kanske inte funkar alls, eller så har du kanske redan testat allt det. Men just in case...

e sa...

magläge hade jag inte tänkt på så det ska jag testa! Halvsittande funkar inte heller tyvärr, men jag hoppas han ändrar sig när det blir riktig sittvagn. Men han är lite för liten ännu.