tisdag 27 november 2007

Inte riktigt på topp

De senaste dagarna har jag inte riktigt mått bra och igår gick jag hem tidigare från jobbet. Jag hade ont i magen och kände mig matt och yrslig. Eftersom vinterkräksjukan härjar så tyckte jag det var bäst att gå hem. Det verkar inte vara det dock, men däremot sov jag fram till halv åtta, åt mat och gick sen och la mig vid nio igen.

Idag har jag jobbat hemifrån, med flera vilopauser då jag känt mig illamående och lite yr. Men jag ska till MVC imorgon så jag får be att de kollar blodvärdena då. Det kan ju vara så enkelt att jag behöver (ännu) mer järn eller nåt.

Helgen var desto mer aktiv. På lördagen vaknade jag pigg medan det ännu var mörkt ute. Jag låg kvar ett tag och försökte somna om, men kl sju var jag uppe och kokade mannagrynsgröt till frukost! Dessutom var jag pratsam och på gott humör, varken jag eller M kände igen mig ;-)

Så fort ICA öppnat gick M och handlade och sen bakade jag lussekatter och pappas långpannebröd. Det var ju Knoddens första julbak, så det måste självklart dokumenteras...


Den nya, långa arbetsytan är verkligen toppen! Gott om plats för både bakbord, plåt och assistenten (syns ej i bild).

Förutom att jag bakade så gjorde jag julmusli också, efter inspiration på Lilla livet, stort.

Hur som helst så tog jag dinkelflingor och havregryn och blötte upp dem lite i apelsinjuice. Kryddade med lite kryddnejlika och massor av kanel (skulle ha varit ingefära också, men den var slut) och blandade i valnötter, hasselnötter, mandel och kokosflingor. Sen rostade jag allt i ugn tills det var krispigt och gott. När det svalnat blandade jag i russin och torkade tranbär. De sistnämnda var verkligen en hit!

På eftermiddagen hälsade Malin på en sväng och sen var vi på middag hos HAJ på kvällen. Nästa dag bar det iväg till torpet där vi begravde Hasse, hälsade på Isabella och hämtade lammet som slaktats i onsdags.

Väl hemma ställde jag mig och karvade kött att göra gryta och färs på, medan Tage intresserat följde minsta rörelse. Efter att ha rådgjort med L fick han ett ben att tugga på under uppsikt och han hann ha det ett bra tag innan det började flisas sönder. Snacka om att han var lycklig! Vi fick skura köksgolvet sen, men det var det värt.


Själva stekte vi upp ett par kotletter var och de var verkligen gudomligt goda! Vi hade nog lätt kunnat äta upp alla kotletterna på en gång, men tornedalskvinnan i mig gillar att fylla frysen.


Igår karvade M det sista av köttet medan jag låg och vilade. Sen invigde han köttkvarnen som följde med assistenten och i frysen ligger nu drygt två kg lammfärs, ett tiotal lammkotletter och två rejäla stekar. Dessutom gjorde jag lammgryta med rotsaker och vitlök ikväll...

Hm... vid närmare eftertanke kanske jag är trött och matt för att jag varit lite för aktiv i helgen...

4 kommentarer:

Ina sa...

Är det den berömda "nesting"-genen som har kickat in i helgen kanhända? :-)

e sa...

antagligen... positivt med såna manier som ger smakligt resultat iaf :-)

maria sa...

hoppas du mår bättre snart, eller helst redan nu.

och ooooh vad jag avundas den där långa bänken, vi har absolut ingen plats i vårt kök :/

müsli> http://lillalivetstort.wordpress.com/2007/11/23/och-har-avslutar-jag-morgonveckan-med-frukost/

maria sa...

okej, länken syns bara till hälften så jag provar att hacka upp den lite ... du får klistra ihop igen.

http://lillalivetstort.wordpress.com/
2007/11/23/och-har-avslutar-jag-
morgonveckan-med-frukost/