torsdag 26 november 2009

Tänker jag fel nu?

Hmmm. Jag har just kollat upp det här med vårdnadsbidrag som man kan söka om man inte utnyttjar dagis till sitt barn. Att man inte samtidigt kan ta ut föräldrapeng för det barnet är ju vettigt - men jag förstår ärligt talat inte varför jag inte skulle kunna ta ut föräldrapeng för Räkan samtidigt som jag får vårdnadsbidrag för Leo? Vårdnadsbidraget är ju för att man inte utnyttjar dagis och hade han gått där hade vi ju kunnat ta föräldradagar på Räkan samtidigt. Känns ologiskt. Särskilt som en dagisplats kostar kommunen betydligt mer än vårdnadsbidraget gör.

Nåja, det är som det är antar jag. Vi klarar oss fint ändå, men jag kan inte låta bli att tycka det är lite konstigt att det är upplagt på det viset. Eller så tänker jag fel någonstans (det är ju det där med att Räkan verkar äta upp min hjärna) och det har en fullkomligt logisk förklaring.

1 kommentar:

maria sa...

håller med. och tycker det är synd att vår kommun helt säger nej till vårdnadsbidraget.