söndag 13 september 2009

Skogen är full av lingonben

Idag skulle vi egentligen träffat gamla grannarna S för att plocka lingon och grilla korv. Tyvärr fick lilla K feber och vi kände oss också risiga så det blev inget... och jag som varit sugen på mammas lingonpaj i flera veckor nu!

Men det ser ut att ordna sig ändå. På eftermiddagen genomförde vi världens snabbaste IKEA-besök. Vi turades om att provligga sängar medan den andre sprang efter Leo som sprang runt runt och hade väldigt roligt. När vi bestämt oss antecknade vi vad vi skulle ha och tog sen snabbaste vägen ut utan att handla nåt alls! Beställer gör vi på nätet sen, med hemkörning, och nöjesshoppingen sparar jag till jag åker ut med A eller J nästa gång.

Vi köpte dock varsin korv (obligatoriskt på ett IKEA-besök enligt M) och sen satt vi länge och tittade på bilar och bussar på parkeringen och vägen nedanför. Till Leos stora förtjusning passerade flera små traktorer med kundvagnar på släp. Han har lärt sig ordet "backa" också, och gör skillnad på om de åker framåt eller bakåt. Fast han säger "tappa" om ramla, även när han själv ramlar... vilket är lite gulligt :-)

Men nu till lingonen. Utanför IKEA fanns ett stånd med sylt, kantareller och stora lådor med lingon. De hade bara två lådor kvar så vi fick 10 kg till väldigt bra pris - i princip färdigrensat och allt! Så nu har jag fryst in flera påsar, kokat flera burkar sylt samt för första gången även lingonsaft. Jag insåg nämligen att jag inte alls är så god husmor som det kan låta - vi hade bara sex tomma burkar till sylt! Man ska ju ha massor av såna!

Frysen är alldeles för liten för att laga en massa bär (jag måste ju lämna plats för pajerna som jag tänker baka imorgon) så där kunde jag inte frysa in allt som jag inte kunde koka sylt av. Alltså fick jag googla fram ett enkelt recept på lingondricka, som inte innehöll konserveringsmedel (för det hade jag såklart inte hemma). Vi har just provdruckit resultatet och det blev riktigt bra!

Lingondricka får mig alltid att tänka på MoPs vänner HoM där man alltid blev bjuden på lingondricka i såna där mjölkglas med en ko på. Det var på den tiden man helst ville ha söt blandsaft :-)

Leo fick förresten smaka på de råa bären, efter att ivrigt ha pekat på dem. Gott tyckte han och jag undrar i mitt stilla sinne om det finns något bär eller frukt han inte tycker om?

Inga kommentarer: