torsdag 3 december 2009

Preskriberade pepparkaksstölder?

Mmmm... nallade just en pepparkaka ur skafferiet! Julfirarna behöver dock inte oroa sig - julaftonskakorna ligger i tryggt förvar nere i källaren. En stor burk mommo-kakor och en lite mindre burk Gunilla-kakor. Pepparkakor kan annars leda till en smärre släktfejd om inte båda sidorna får sitt ;-)

Just de här tidiga pepparkakorna är på något vis lite extra lyxiga och innan jag äter den är jag tvungen att sniffa lite på den. Genast är jag tillbaka i huset hemma, där kakburkarna förvarades i förrådet (som förmodligen var minst lika stort som min första lägenhet i Stockholm!!!). Det var två trappsteg ner och till höger fanns pappas stora träskor som man kunde ta på sig för att inte förfrysa fötterna (sommartid var de bra till att döda spindlar med). Där stod ofta också en stor kartong svenska äpplen, som jag hoppades skulle försvinna av sig själv eftersom jag på den tiden föredrog Granny Smith och andra stora äppelsorter.

Nåja, pepparkakor var det ju. Om man var ensam hemma i december så kan det ha hänt att man tassade iväg och nallade en pepparkaka (eller två) ur någon av burkarna. Det kan till och med ha hänt att man passade på även när man inte var ensam, och i så fall var bastun ett bra ställe att mumsa i sig dem. Det är något visst med pepparkaksdoft blandat med trä och lakan som hänger på tork.

Som jag minns det så räckte kakorna ändå till jul, så det bör inte ha varit några större mängder som försvann på det viset. Och jag misstänker att jag kanske inte var ensam om det heller? ;-)

Inga kommentarer: