fredag 9 oktober 2009

Pest eller kolera?

Snart ska vi gravida kunna vaccinera oss mot svininfluensan men jag är minst sagt ambivalent. Å ena sidan vill jag självfallet inte ligga sjuk med noll lungfunktion och ångra att jag inte tog sprutan. Men å andra sidan har jag läst på flera ställen att kvicksilvret i vaccinet dels är farligare än den typ av kvicksilver man finner i fisk (vilket det jämförs med) samt att det dessutom tas upp och övergår till barnet på ett helt annat sätt när det sprutas direkt in i systemet istället för att gå genom matsmältningssystemet. Och att kvicksilver eventuellt kan bidra till att räkan skulle kunna utveckla autism eller schizofreni. Jag menar, det räcker väl med att h*n har halvknäppa förädrar att brås på, man behöver ju inte göra saken värre? ;-)

Gaaah, alla dessa besluuuuuut!

Men jag har lite tid att fundera på saken eftersom vi nästa vecka (när vaccinet antagligen börjar ges) befinner oss på RHODOS tillsammans med familjen TIA. Ska bli så HÄRLIGT! Leo ser fram emot den utlovade taxiresan till flygplatsen och när jag berättade att TIA kommer till oss imorgon sa han genast "traktor!" eftersom han brukat titta på As traktorer i somras. Tror dock inte att han tar med nån av dem till stan. Men man vet ju aldrig :-)

1 kommentar:

Hanne sa...

Samma här, jag är svärt tveksam till denna vaccin. Snakk om dårlig plannering att få barn nu, midt i svineinfluensaen. Och jag som bara har 7 veckor kvar! Det med kvicksilveret har jag inte hört, men jag har hört om en liknande vaccin som kom på 70-talet i USA, der 500 dog av vaccinen och 1 av influensaen... Känns betryggande att vara "forsöks-kanin" - med barn i magen...