onsdag 21 oktober 2009

Nöff nöff

Gaah, alla dessa beslut! På sätt och vis önskar jag att jag fick flunsan NU (då jag ännu inte är i den "farligaste" delen av graviditeten) så jag slapp fundera.

Jag har ringt och pratat med Krisinformationen, som inte hade svar på mina frågor men tog reda på det och ringde upp igen (väldigt proffsigt!). Mycket riktigt övergår kvicksilvret till fostret. Resten av vaccinet stoppas av moderkakan, men inte själva kvicksilvret. I nästa mening berättar de givetvis att mängden är liten, mindre än man får i sig via maten under en vecka. Men jag måste ju äta också den vecka jag tar vaccinet så den totala mängden kvicksilver blir ju ändå större än normalt.

Enligt Chemicalnet så innehåller varje spruta 2,5 mikrogram etylkvicksilver och genom kosten får man i sig ca 6-12 mikrogram metylkvicksilver i veckan. Inte så farligt mycket i vaccinet alltså.

Men så var det ju det där med att det handlade om etylkvicksilver, inte metylkvicksilver. Jag har inte läst hela rapporten här men enligt sammanfattningar som jag sett på flera olika ställen så visar studierna att etylkvicksilver troligen är mer skadligt. På läkemedelsverkets hemsida står det att det kan vara upp till 2 gånger så farligt som metylkvicksilver. På andra ställen har jag sett siffror om att en injektion med etylkvicksilver kan ge 7 gånger högre kvicksilverhalter i hjärnan jämfört med metylkvicksilver. Man kanske skulle ha läst kemi istället för klipp- och klistra på gymnasiet så man haft en chans att avgöra vad som är rimligt och troligt? ;-)

Tack och lov känns det inte som att jag ligger i någon jättestor riskzon att bli smittad, så jag tror ändå jag kan avvakta och se. Hade jag bott i tex Skåne hade jag ändå inte fått vaccinet än, för där vaccinerar de bara gravida med beräknad förlossning i år, de andra får längre fram.

9 kommentarer:

Matilda sa...

Fast alltså, studien du länkar till säger ju att etylkvicksilver på flera sätt är _mindre_ farligt - kortare halveringstid och anrikas inte i kroppen på samma sätt som metylkvicksilver. Det som är farligt med kvicksilver är ju bl a just att det byggs upp över tid, något som inte verkar vara fallet med etylkvicksilver enligt det jag läst. (Etylkvicksilver används för övrigt som konserveringsmedel också i t ex mascara och annat smink, där det säkert tas upp genom huden)

Wikipedia har en rätt bra sammanfattning om tiomersal: http://en.wikipedia.org/wiki/Thiomersal
http://en.wikipedia.org/wiki/Thiomersal_controversy

e sa...

Tack Matilda, jag säger ju att jag borde ha läst kemi istället! Jag begriper ju ingenting av själva studien :-) I de sammanfattningar jag läst har det dock stått att etylkvicksilver snabbare/lättare går över till hjärnan.

På Läkemedelsverkets hemsida skriver man såhär:

"Den riskvärdering som finns vad gäller kvicksilver i föda utgår därför från metylkvicksilver. Det finns en viss osäkerhet i hur denna erfarenhet kan tillämpas på etylkvicksilver (den form som bildas från tiomersal). Både metylkvicksilver i födan och etylkvicksilver i en vaccindos tas upp nästan fullständigt i kroppen. Det finns dock skillnader i hur snabbt de elimineras från kroppen, i vilken utsträckning de tas upp i hjärnan samt i vilken utsträckning de bryts ner till oorganiskt kvicksilver. Det är vidare oklart i vilken form som kvicksilvret är mest toxiskt; i form av etyl/metylkvicksilver eller i form av oorganiskt kvicksilver som bildas i hjärnan genom sönderfall av etyl/metylkvicksilver. Baserat på en studie på apa kan dock ett ”worst case scenario” räknas fram i vilket etylkvicksilver skulle kunna vara ca 2 ggr mer toxiskt än metylkvicksilver (baserat på mängden oorganiskt kvicksilver i hjärnan) (4)."

För egen del är jag inte orolig att klara kvicksilvret, men frågan är ju vad det gör med ett outvecklat foster, och det verkar ju ingen veta mer än "troligen" och "sannolikt".

e sa...

Wikipedias texter var ju betydligt mer lättbegripliga. Ska även kolla upp min mascara även om jag inte använder den dagligen :-)

Det jobbiga är ju att alla undersökningar (vad jag förstår) bara handlar om barn som fått vaccin, inte foster som fått i sig det via mamman.

Men som sagt, har inte bestämt mig riktigt än, och har ingen stress tror jag.

Matilda sa...

Nä, det verkar inte finnas några studier, men å andra sidan har tiomersal använts i många vaccin under många år och ingen verkar ha kunnat visa på några skador heller. Men jag fattar att det inte känns helt bra att spruta in kvicksilver i blodet :-) Dock borde det väl vara en mindre andel av de där mikrogrammen som faktiskt går över till fostret - om kvicksilvret lagras i hjärnan under en tid borde väl den största andelen i så fall finnas i _din_ hjärna eftersom den utgör en större andel av kroppen än vad fostrets hjärna utgör? Det borde ju liksom spädas ut men jag vet inte om jag tänker fel...

e sa...

Nä jag vet inte heller. Men normalt så rekommenderar man ju inte gravida att ta vaccin så det finns väl inte så mycket underlag egentligen. Plus att det är lite svårt att påvisa att skador som visar sig tio år senare kanske kan ha samband med ett vaccin. Jag vet inte, men jag skulle iaf oroa mig väldigt för det om jag tog vaccinet. Leo får ju inte vaccineras för att han är för liten, men allt hänger väl iof på hur mycket som övergår till fostret och det har jag inte lyckats få svar på. Min egen hjärna tål nog kvicksilverdosen utan problem... iaf så lär jag väl inte märka skillnaden själv ;-)

Anonym sa...

Intressant! Tänk vad man lär sig av sina barn. Ja, E, det är inte lätt det här livet...och inte för det lilla livet heller...

Matilda sa...

US Food and Drug Administration har förresten en sida med frågor och svar om thimerosal: http://www.fda.gov/BiologicsBloodVaccines/Vaccines/QuestionsaboutVaccines/ucm070430.htm De skriver så här: "Is it safe for pregnant women to receive an influenza vaccine that contains thimerosal?

Yes. A study of influenza vaccination examining over 2,000 pregnant women demonstrated no adverse fetal effects associated with influenza vaccine. Case reports and limited studies indicate that pregnancy can increase the risk for serious medical complications of influenza. One study found that out of every 10,000 women in their third trimester of pregnancy during an average flu season, 25 will be hospitalized for flu related complications.

Additionally, influenza-associated excess deaths among pregnant women have been documented during influenza pandemics. Because pregnant women are at increased risk for influenza-related complications and because a substantial safety margin has been incorporated into the health guidance values for organic mercury exposure, the benefits of thimerosal–reduced influenza vaccine or thimerosal-preservative containing influenza vaccine outweighs the theoretical risk, if any, of thimerosal."
Jag vet dock inte vilken studie de refererar till. Hittade sidan genom http://tankebrott.wordpress.com/2009/10/20/skeptikerskolan-del-10-lathund-till-vaccin-och-svininfluensa/

e sa...

Tack igen Matilda :-) Jag skulle dock vilja veta hur undersökningen gått till... jag menar handlar det bara om att bebisen verkar ok när den föds så är det ju inte samma som att den inte uppvisar problem senare. Visserligen har de ju inte kunnat bevisa något samband mellan autism/adhd och kvicksilver, men det finns ju fortfarande forskare som tror det finns ett samband iallafall.

Har ställt två frågor till läkemedelsverket men inte fått svar än. Dels hur stor mängd av kvicksilvret som beräknas övergå till fostret (om det går att säga förstås) men också om det är skillnad på att injicera kvicksilver jämfört med att äta den. Man jämför ju hela tiden med det man får i sig genom kosten, men egentligen borde det ju vara upptaget genom kosten respektive injektion som är intressant. Om det nu inte är samma förstås, att det kvicksilver man äter går rakt ut i blodet i samma mängd.

Nåja, barnmorskan idag tyckte också att jag kunde vänta. En del landsting vaccinerar inte gravida förrän vecka 28 och tills dess är det en hel månad kvar. Det är först då riskerna för mig blir markant större.

Anonym sa...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu