fredag 23 oktober 2009

Nöffelinöff igen

Aaaah, jag har äntligen fått svar på en av mina frågor - den om huruvida det gör skillnad om man äter en viss mängd kvicksilver jämfört med att få samma mängd injicerad. Enligt denna artikel så gör det ingen skillnad: om svininfluensan i ViFöräldrar. Det känns också mycket skönt att experterna i sina svar är öppna med att kvicksilvret övergår till fostret. Jag har stört mig något fruktansvärt på att man på Krisinformation.se bara skriver "Vaccinet går inte över till fostret. Det finns ingen möjlighet att vaccinet skulle kunna passera moderkakan.". Det är väl inte osant, men inte heller hela sanningen eftersom kvicksilver ingår i vaccinet.

Frågan ovan ställde jag alltså till Läkemedelsverket igår, men har inte hunnit få svar än. Jag skulle inte tro att jag är den enda som mejlar dem för tillfället :-) Jag undrade också om de har någon uppskattning på hur mycket av kvicksilvret som övergår till fostret, fast det är väl tveksamt om det går att svara på förstås.

Jag var iallafall på MVC idag och allt var bra med Räkan, som dock blev väldigt sparkig av sig efter att ha blivit väckt när bm skulle kolla hjärtljuden. Bm förstod mitt vaccin-resonemang och trodde också att jag kunde avvakta lite om jag ville. Kan hända jag vaccinerar mig om någon vecka när riskerna för allvarligare komplikationer blir större. I så fall har ju Räkan iaf fått växa till sig lite mer.

Hittade även denna artikel hos Forskning & Framsteg, och enligt den så anser WHO att man som gravid inte behöver oroa sig över kvicksilver så länge man inte får i sig mer än 1.6 mikrogram per kilo kroppsvikt per vecka. Alltså finns det utrymme för de 2.5 mikrogrammen, speciellt om jag undviker fisk i samband med vaccinationen.

Men nu ska jag slita mig från datorn och funderingarna och istället lägga mig och läsa. Grabbarna har blivit kvar i K-holm tills imorgon och jag ser fram emot ännu en ostörd natt, plus sovmorgon!!! I natt vaknade jag visserligen ett par gånger av gammal vana, och troligen blir det likadant inatt, men jag känner mig ändå mer utvilad. Imorgon kommer jag vara en helt ny människa!!!

Inga kommentarer: