lördag 15 september 2007

Dålig bakkarma?

Idag kom kusin J över för en rejäl bakdag. Vi gjorde dubbel sats vetedeg och bakade både kanelbullar och nutellabullar med hackad mandel på. Den sistnämnda varianten var en chansning som visade sig bli väligt lyckad. Jag hade råkat se ett recept på smördegssnurror med nutellafyllning (det vattnas i munnen bara av att skriva det!) men de är nog godast att äta färska så de får vänta tills jag ska ha gäster nån gång. Alltså testade vi med vanlig bulldeg och det blev väldigt bra.

Dessutom passade jag på att göra pappas långpannebröd som ska jäsa väldigt länge. Jag har alltid trott att jag lätt kan höfta ihop en deg, men ack vad jag bedrog mig. Idag gick det helt enkelt inget bra alls! Jag vet inte om jag tog för mycket fullkorn eller vad felet var men degen är kompakt och har bara jäst jättelite trots att den fick stå i de drygt fyra timmar vi ägnade oss åt bullbak! Hur det smakar vet jag ännu inte för det står i ugnen, men jag skulle tro att det blir rätt trist. Men jag får väl göra ett nytt försök imorgon om det är oätligt, jag tror vi har jäst kvar.

Jag bakade Ingers limpor också, men inte heller de blev som de brukar. De jäste mycket mer än de brukar och blev brända uppepå trots att jag lade på bakplåtsduk efter ett tag. Well, well, de doftar väldigt gott iaf så jag ska provsmaka om en stund när de kallnat tillräckligt. Tror inte det brända har gått så djupt så det går nog att äta och annars får jag väl skära bort toppen... men då missar man ju all god skorpa.

Nu väntar jag på att sista brödet ska bli klart och sen ska jag ta ut pojkarna på en längre promenad än de kortisar de fått hittills. I frysen ligger en massa bullpåsar och jag förvarar även Js bullar tills de flyttar till nya lägenheten. Har märkt upp dem för annars är det stor risk att de är slut i november...

Hmm... sen måste jag nog ta itu med oredan i köket ;-)

Inga kommentarer: