lördag 14 april 2007

Ny favorit!

Ahh! En ny och fräsch liten bönupptäckt skedde till lunch idag. Mungbönan som jag förut inte ätit (mer än i trist groddad slemmig form utan att veta att det var just mungböna) visade sig vara mycket god! Jag köpte ett paket på ren impuls härom dagen och igår kväll lade jag dem i blöt. Ett stort plus för den korta koktiden - får de ligga i blöt först så räcker det med tio minuter!

Jag kokade dem i vatten utan salt eftersom jag läst någonstans att bönor mår bättre av det. Sen kryddade jag med flingsalt, lite peppar, citron och färsk timjan. Lite linfröolja på det, och så nykokt mandelpotis i ätvänliga bitar. Det blev mycket, mycket gott så Mungbönor lär dyka upp på tallriken ofta framöver. Tyvärr är de importerade men jag ska kolla om inte Saltå Kvarn också har dem men mer närodlade.

2 kommentarer:

Matilda sa...

Har för mig att jag haft Saltå Kvarn-mungbönor hemma!

e sa...

Jo jag har kollat nu, de har kravmärkta mungbönor. Från Kina men iaf. Känns ändå bättre med kravmärkt... och så är det ju snygga förpackningar också ;-)