söndag 22 april 2007

Blommor och blader

Idag mår jag bättre igen, tack och lov. Det har varit en intensiv dag men jag har ändå hunnit med både en stunds avkoppling och en kvälls nostalgitrippande.

Morgonen började med släphämtning tillsammans med JoN. Släpet fylldes sen med gamla badkaret, gungstol 0ch diverse andra prylar innan vi styrde kosan mot Ekerö för att köpa en begagnad bäddsoffa till torpet (vilket också var anledningen till hela resan). Efter en hel del joxande (jag är glad att N körde under alla trixiga moment) fick vi in allt i släpet och gav oss av söderut.

Framme på torpet sken solen och efter en snabb rundvisning (och släptömning) gav sig JoN av till Vingåkers outlet medan jag och pojkarna blev kvar och inspekterade ägorna mer noggrant. En klunga påskliljor stod i blom och i rabatten fanns en massa tulpanknoppar. Bärbuskarna som vi flyttade med oss (och som fick utstå en natts snö innan de kom i jorden igen) hade klarat sig fint! MISCs gamla röda vinbärsbuske hade massor av gröna löv, den vi fick i bröllopspresent såg också pigg ut (men hade mindre löv) och den lilla hallonplantan var nästan dubbelt så stor som sist! Härligt, för jag var lite orolig för hur de skulle klara sig.

Vi gick på skogspromenad och jag hittade genvägen till Rosendal utan att ha min vanliga följeslagare med mig. På Rosendal blommade ännu fler påskliljor och under äppelträdet var det en tjock matta av scilla. Dessutom fanns min favoritblomma Kabbelekan lite här och där i dikena. Efter grusvägen tillbaka såg vi två hägrar som Tage tittade länge och väl på innan han kom fram till att han faktiskt inte skäller på fåglar, inte ens stora.

Tillbaka vid Karinstugan fick pojkarna rejsa loss lite på gården. De skötte sig riktigt bra och fick springa av sig ordentligt innan jag kopplade dem igen. Sen satt vi och njöt av solen en stund, jag i gungstolen som vi inte burit in ännu och pojkarna låg utsträckta i gräset. Riktigt härligt.

Jag testade soffan lite bättre också, och jag tror den blir bra även om den egentligen är lite för kort för Martin. Men han får ta den utragbara delen utan gavel så ska det nog fungera. Det är en träsoffa från 50-talet som tyvärr är grönmålad, men rätt fin ändå. Underbädden har en smart konstruktion som gör att man kan lyfta upp den i samma höjd som den andra bädden när man rullat ut den. Man kan visserligen klämma handen också i den, men det gjorde inte så farligt ont...

När vi kom hem hann vi med en halvlång promenad innan jag piffade till mig och åkte in på en av gammel-gammel-kollegornas födelsedagsfest! Det var fem år sen vi sågs sist så det var riktigt kul! Jag hade sällskap med M och vi hade mycket att ta igen. Dock jobbar vi inte så långt från varann kom vi fram till, så det lär förhoppningsvis bli någon lunch framöver.

Nä, nu ska jag gå och sova. Hasses lillasyster ska hälsa på imorgon så det lär bli en glad och livad dag!

Inga kommentarer: