onsdag 29 augusti 2007

*buff, buff*

Denna sida borde kanske byta namn från emmababbel till bebisbabbel... men det är nog bara att gilla läget eller välja en annan blogg att läsa ;-)

Knodden verkar bli mer och mer aktiv för var dag som går. Igårkväll när jag hade varit i rörelse hela kvällen och äntligen lade mig ner var det ett himla liv därinne. Jag lade handen på magen och plötsligt kände jag en liten men tydlig buff! Först trodde jag att jag inbillat mig men snart kom en buff till. Då blev jag tvungen att skaka liv i Martin (som tack och lov inte hade somnat helt, då hade det varit omöjligt) och han hann känna flera små sparkar innan knodden äntligen kom till ro. Häftigt! Jag trodde det skulle dröja mycket längre innan det kändes utifrån!

Jag har startat projekt "nej till köpebröd" hemma eftersom jag är så otroligt leds på det. För några veckor sedan bakade jag ju pappas långpannebröd men nu är det slut och jag tyckte det var dags igen. Gjorde dock en lite mindre variant på bara 1 liter vätska (mest för att korta jästiden) och gräddade i en lite mindre långpanna. När jag en gång värmde ugnen tyckte jag det var lika bra att dessutom göra fläskpannkaka till lunchlåda (vi köpte fyra plattor ägg i helgen!) och rabarberkaka med de sista rabarberna från torpet. Med andra ord var det en himla massa rörande, vispande och diskande hela kvällen.

Efter tjugo minuter i ugnen hade brödet redan fin färg och lät ihåligt när jag knackade på det. Jag trodde det var klart och såg fram emot att äta en nybakad smörgås en stund senare. Smältande smör och herrgårdsost. Men när jag skar upp brödet visade det sig att det var alldeles degigt i mitten och omöjligt att äta! Snacka om att bli besviken efter allt jobb! Möjligtvis hade det gått att rädda genom att skiva upp och torka till skorpor, men det var alldeles för sent på kvällen för att börja med ett sånt projekt.

Tack och lov köpte jag ett extra paket jäst igår så jag kan göra ett nytt försök idag. Den här gången ska det banne mig bli bra!

Inga kommentarer: