fredag 16 mars 2007

Veckans bästa dag

Helgen väntar, men inte nog med det. Fredag är också dagen då vi får vår grönsakslåda från Årstiderna. Idag såg vi fram emot bland annat svartrötter men till vår stora besvikelse var de ersatta med annat. Antagligen i sista sekund för vanligtvis medföljer ett litet papper där de skriver vad varan är utbytt mot och varför. Nu fanns ingen lapp, bara en påse oidentifierbart grönt. Gott var det, så allt gick åt redan till första middagen... men kan någon säga vad det är? Någon typ av krasse?

Varmrätten som jag hade tänkt skulle vara lax och svartrötter fick istället bli lax med mos på potatis och palsternacka (och turkisk yoghurt i, mums). Vi hade fått gräslök i kruka också, så det fick krydda och pryda moset. Till det gjorde jag en kall sås på turkisk yoghurt (det sista i hinken), svart caviar och rödlök. Och så de där gröna sakerna till...


Till efterrätt blev det glass och julklappen från L8 - hemkokt och allt!

Nu ska jag - mätt och belåten - sätta mig med stickningen framför tvn. Pojkarna är helt utslagna efter gårdagen så det blir en lugn kväll med gos innan sista promenaden.

3 kommentarer:

Matilda sa...

Mmm...lax.

Jag gissar att de gröna sakerna är vinterportlak.

Matilda sa...

Just ja, det är Hasses födelsedag idag va?

e sa...

Ja det är det! Både vinterportlak och Hasses födelsedag :-)

Vi har frukostfirat med amerikanska plättar (ur hjärtlaggen) med banan och kanel i smeten... Hasse och Tage fick också smaka!