tisdag 6 mars 2007

Efter helgen...

Helgen i Skåne var ljuvlig. Vår i luften och två skönt kravlösa dagar. Visserligen sov jag bara ett par timmar natten innan, men det var inget som inte ett par koppar kaffe och såsmåningom en eftermiddagslur kunde råda bot på.

Det blev verkligen en helg som gjorde smaklökarna glada. Vi började redan på Kastrup med en latte (varm choklad för M) och chokladfyllda wienerbröd. Tåget tog oss snabbt till Malmö där vi hämtade ut bilnycklarna men lät den stå kvar i garaget medan vi tittade på stan. Vi flanerade omkring ett tag och letade sen rätt på ostbutiken där min kollega Es syster jobbar. Det var ett ställe fyllt av både ostar och andra delikatesser och vi plockade en hel del i kundvagnen. Bland annat blodgrape-marmelad, ekhonung och chokladdoppade kakaobönssmulor. Ost blev det också: fårcheddar, rökost och en mycket god guinnessost som är alldeles bruns-svart-spräcklig. Och så fick Es syster H komma ut ur köket och hälsa. Hon sa senare till E att hon fått hälsa på en "söt tjej med blonda lockar". Den kan man leva länge på även om E inte hade kopplat att det var mig hon menade. Jag skyller på att jag inte varit lockhårig så länge för han trodde det var kollegan G istället.

Efter ostbutiken var det dags för dagens andra fika - espresso och smulpaj på ett mysigt litet café. Sen flanerade vi omkring lite mer, fyndade lite presenter och annat innan det var dags för lunch. Jag åt cajunkryddad lax och M åt plankstek. Inte alls dåligt, men inget jämfört med kvällens mat.

Vi tog bilen ut till Häckeberga där vi checkade in och mötte några kollegor. Tog en liten tur till det lokala lagret och fick provsmaka ur kollegan Js eget fat. Inte illa!

Rummet vi bodde i var verkligen slottsmässigt - himmelsäng och allt. Det blev en tupplur innan middagen och sen kände vi oss faktiskt som folk igen trots sömnbristen.

Till middag fick vi först en liten aptitretare bestående av två sorters rom och en liten fiskrulle. Sen blev det förrätt med lufttorkad skinka och dito fläskfilé samt en aubergineröra som inte alls var dum trots min skepsis mot just aubergine. Men mixad är den helt ok faktiskt, det är den slemmiga konsistensen jag har svårt för.

Jag valde vinpaketet till och serverades ett otroligt gott vitt vin till förrätten. Till varmrätt och mellanrätt blev det ett rött som också var gott.

Varmrätten bestod av vildsvinsinnanlår med sås på svensk whisky, potatiskaka med västerbottensost och en koreansk svamp som jag inte minns namnet på. Det var hur som helst gott, riktigt så att vi njöt av varje tugga.

Mellanrätten var tre svenska ostar - en granbarkslagrad från Flen, en som jag inte riktigt minns vad det var för speciellt med (lite som präst i smaken) och en grönmögelost från Jämtland. Jag äter sällan grönmögelost men nu undrar jag varför. Den var helt fantastisk - jag lät den smälta på tungan och smakfyrverkerierna avlöste varann!

Vi satt och åt i drygt två timmar, vilket är en prestation för oss snabbätare :-) Men det var helt enkelt så gott och trevligt att man inte ville kasta i sig maten.

Efterrätten bestod av mjölkchokladmousse, jordgubbssorbet och ett björnbär. Mycket gott även om jag gärna tagit ett par bär till. Det var dessertvin till också, ett som smakade lite grann som såna där ljusa russin som inte är så skrumpna. Vet inte vad de heter, men så smakade vinet iaf :-)

På söndagen åt vi god frukost (fick i mig två nybakta wienerbröd med choklad... de var visserligen små, men ändå!) och åkte sen till Köpenhamn där vi strosade omkring och tittade på stan. Solen sken och vi insåg att Köpenhamn är värt ett återbesök någon gång framöver.

Resan blev alltså väldigt lyckad, trots kaoset innan. Faktiskt så lyckad att jag tror jag ska strunta i att berätta om att min väska inte kom med planet från Köpenhamn så jag fick sitta och vänta på den i drygt en och en halv timme. Men det var det värt, vi hade ju ostarna i den!

3 kommentarer:

C sa...

Oh vad härligt! Och vilken mat! Jag måste lobba för Den gamle och havet, Emma. Dit måste du (www.visomkanmat.se). Mmmm... You will love! Och Köpenhamn är värt många resor - en favvostad för mig. Underbar och snäll (om man inte tänker på politiken och rassetendenserna...)

Victoria sa...

Åååh, Häckeberga är jättefint och de har verkligen väldigt god mat där! Kram/Vic

Ina sa...

Åh, det låter som en underbar resa!