söndag 28 december 2008

Nu tror jag inte det kan bli sämre

Skrutt är i en separationsångestfas och vill ha koll på var jag eller M är hela tiden. Är vi inte inom synhåll blir han pipig och vill vara i famnen på den vuxne som finns i närheten. Givetvis innebär det här att han sover ännu krattigare än vanligt. De senaste nätterna har jag vaknat upp så ofta att de få gånger jag vaknat och känt mig nästan utvilad har det visat sig att jag bara sovit knappt tre timmar. Vi sätter vårt hopp till att han efter den här fasen kommer att ta igen det hela genom att sova hela nätter på en gång. Och när vi en gång är i farten kan vi ju önska oss 63 miljoner i lottovinst också...

Varje kväll har vi fått ägna timmar åt att lägga honom. Att han ska somna i spjälsängen har vi helt fått ge upp tills han lugnat ner sig. Det är helt olidiligt för oss alla tre annars. Han vill helst amma hela tiden och när han inte får det vill han pilla och nypa mig i huden vid nyckelbenen eller hålla i min näsa. Samtidigt knölar han omkring och gnäller. Till sist somnar han men vaknar efter bara någon minut och så börjar knölandet om igen. I förrgår fick jag begära avlösare (plus hempoppade popcorn och en kall öl) efter en och en halv timme. M var där inne ytterligare en halvtimme men sen fick vi faktiskt mysa en stund i soffan framför Selma båda två.

Men som sagt, det går över. Ikväll var han iallafall extremt gullig när han låg en lång stund med knäppta händer och stirrade ut i mörkret innan han (efter lite mer gnäll och knöl) somnade på min arm.

6 kommentarer:

Ina sa...

Upprepa mantrat: Det går över det går över det går över det går över.

Fortsätt så tills det går över.

Hos oss har det äntligen gått över. Det tog två år.
Halleluja.

maria sa...

Om han istället får stanna uppe lite längre (och kanske sova i soffan hos er, eller i famnen?), får han för lite sömn då och blir gnällig dagen efter? (Eller är han helt enkelt för trött på kvällen, fast ändå inte vill sova, så att det hur som helst inte skulle fungera?) Här fungerar det i alla fall så att vi lägger oss samtidigt allihop, men däremot sover kycklingen längre på morgonen. Men om Skrutt är kvällstrött eller ändå vaknar tidigt fungerar förstås inte det.

e sa...

ina: det lät bra... ända fram till det där med "två år" ;-)

Maria: han är jättetrött och skulle behöva sova, men jag tror problemet nu är att han inte vill ligga där ensam. Det, plus att han har så mycket att öva på att han inte riktigt har ro att sova. Förut var han uppe tills vi la oss men sen han började sova bara en gång om dagen så är han trött redan vid 18/19-tiden. Vi hade en lång och skön period då han somnade mellan 19 och 20 och sov till ca 22 då vi gick och la oss och han flyttade över till vår säng (ibland med nåt uppvak innan dess men då somnade han lätt om). Men nu är det som sagt hopplöst.

Vi improviserar lite och tar det som det kommer. Igår sov han en halvtimme, knölade, sov några minuter, knölade igen så till sist gick vi upp så fick han leka en stund innan vi läste bok och försökte igen. Det känns inte som att det är nån idé att börja med något större sömnprojekt just nu, utan vi får anpassa efter hur kvällarna ser ut. Dessutom ser ju dagarna annorlunda ut än vanligt med besök och aktiviteter, så det bidrar väl också till oron.

Puh, det var nästan värt ett eget inlägg :-)

maria sa...

ja juletider stökar lätt till vardagsrytmen och om han dessutom bara sover en gång per dag förstår jag att han är trött så tidigt. kycklingen har nu under sin förkylning börjat sova 3-4 ggr per dag istället, det är som du säger att man får ta det som det kommer.
---
och från det ena till det andra så fyller han snart ett år. har inte tiden gått alldeles extra snabbt det senaste året? i alla fall tycker jag att det känns så :)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Hu va tufft. Här har vi inte heller några rutiner, men det beror mest på sjukdomar. Svårare att somna än vanligt är det, de gillar inte alls att man lämnar rummet, vilket inte brukar vara nåt problem annars. Mycket mamamamama och gnäll och sitta i knät. Men de sover ganska sammanhängande fram till fyra i alla fall. Tacksam tacksam. Jag har inga råd att ge, men det är nog klokt av er att vara extra lyhörd och snäll när han är i en känslig period.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Kompletterar mitt inlägg: "Mycket mamamamama och gnäll och sitta i knät på dagarna, blir det."