söndag 14 december 2008

Mormors pepparkakor

3 dl mörk sirap
350 g margarin
400 g brun farin
3 dl grädde
2 msk ingefära
1 msk bikarbonat
ca 15 droppar cedroolja (eller fler, jag gör alltid smaktest)
1,2 kg vetemjöl

Sirap, socker och kryddor blandas med margarinet som ska vara i fast form, inte smältas. Vispa grädden och rör ner. Blanda till sist i mjöl och bikarbonat och låt stå minst 24 timmar. Degen ska vara smidig men inte för fast för mjölet sväller i kylen och har man haft i för mycket blir den väldigt svårbakad. Tro mig, jag har försökt ;-)

2 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Lyx! Det var alltså inget superhemligt recept! Kanske ska våga mig på att baka riktiga pepparkakor nån dag...

e sa...

Nej, goda recept är till för att delas! :-) Degen är lättgjord och man kan dela upp utbakningen på flera dagar, så det är inte så svårt att ge sig på. En hushållsassistent är bra till degen men jag har gjort den utan också.