torsdag 11 december 2008

Välling och mormors pepparkakor

Skruttas goda sovvanor var visst en kortvarig fas. I natt vaknade han tre gånger mellan tolv och tre. Till sist blev det en flaska välling (envisa unge!) och sen sov han nästan fyra timmar. Vi upprepar "det går över, det går över" och hoppas att det verkligen gör det.

Igår gjorde jag pepparkaksdeg inför årets tredje(!) julbak. En lätt panik utbröt när Martin letade cedroolja på inte mindre än fyra affärer och jag på en affär samt apoteket, utan att någon av oss fick tag på en flaska! Jag messade mamma och det visade sig att hon inte heller hittat cedroolja utan fått pressa i citron istället, vilket inte blev alls lika gott.

Till slut hittade vi dock citronarom från Dr Oetker på Konsum i Liljeholmen och enligt de första degproverna kan vi pusta ut. Julen är räddad!

5 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Vad har du för hemligt recept? Aldrig hört talas om cedroolja!

e sa...

Mormors recept med ingefära och citron! Det är jättegott, men lite annorlunda än vanliga pepparkakor. Du kan få receptet om du vill prova :-)

Lisa sa...

Hej! Länge sen jag hade tid o läsa din blogg,och synd att Du inte nämnt din olja.
Nästan vid mitt jobb, på Wallingatan ligger Essencefabriken, som morfar en gång för länge sen visade oss vid nåt Stockholmsbesök. Då kunde man köpa både kryddor o parfym i lösvikt. Den finns nog kvar, kolla här, o jag hittade din cedroolja i sortimentet http://www.essencefabriken.se/ Tror sjutton jag ska ta mig förbi där endera dagen, du kanske ska med. Vi hörs! Kram

Lindas trädgårdsblogg sa...

Pepparkakorna från Göteborgs pepparkaksfabrik har en smak av citron. De godaste jag nånsin ätit! Jag förstår att era pepparkakor måste vara mycket goda...

e sa...

Lisa: Åh, tack för tipset! Det måste jag ju kolla in. Pepparkakorna blev visserligen bra, men inte riktigt som vanligt. Vet dock inte om det var oljan eller nåt annat.

Linda V: recept kommer