måndag 3 november 2008

Vad hände med reflektionen?

Jag läser en bok där författaren konsekvent använder ordet reflexion i betydelsen "att reflektera över något". I mina öron (ögon? jag läser ju...) så är stavningen reflexion kopplad till fysik: spegelbilder och ljusreflexioner medan jag skulle välja reflektion om jag menade att fundera över något. I det fallet känns det helt fel att använda reflexion.

Men när jag söker på NE och wikipedia verkar ordet reflektion bara länka direkt till reflexion, och där bara förklaras med just fysiken. Har jag fel om skillnaderna mellan reflexion och reflektion? Eller börjar ordet reflektion att försvinna?

Är det isåfall ett symtom på ett samhälle där vi slutat reflektera och istället bara avger reflexioner? ;-)

1 kommentar:

Carin sa...

Jag tänker som du.