måndag 19 februari 2007

På allmän begäran...

...eller iaf Inas: här är receptet på "chokladbiten" från Kryp in. De kallade den så och det stämmer rätt bra, för den är som ett mellanting mellan tryffel och chokladkaka. Efter utvärdering kan jag konstatera att den vinner på att stå i kylen ett tag och bli riktigt kall. Och att den är allra godast med en gräddklick till.

200 g mörk choklad (jag tog 72%-ig från Equador)
200 g margarin (osaltat smör enligt originalreceptet)
4 ägg
240 g socker
160 g mjöl
100 g cashewnötter (jordnötter enligt originalet)

Smält chokladen och margarinet i vattenbad. Blanda ägg och socker, men vispa inte. Rör samman mjölet och nötterna. Jag hade bara nötter som var saltade (inte jättesalta men lite) men det funkade utmärkt.

Blanda choklad-margarinet med ägg-sockerblandningen. Rör ner mjölet och nötterna. Häll i en smord och bröad form, ca 25 cm. Löstagbar kant är att rekommendera för kakan är svår att stjälpa upp.

Grädda i 180 grader. Enligt receptet 10 minuter. Jag gräddade en kvart men kakan var ändå rätt lös. Men när den fått kallna ordentligt var konsistensen perfekt, lite chokladtryffelliknande som sagt. Så har man bara tålamodet så kan det vara värt att grädda så kort. Vill man äta den omedelbart är det nog bättre att grädda lite längre, men då blir den nog också lite kakigare i konsistensen.

Nu är det dags för semla igen, gudomligt gott det också!

2 kommentarer:

maria sa...

ooooh! det ska provas!

Ina sa...

Tack! Det skall jag absolut testa!