tisdag 6 februari 2007

Och nu är det februari

Tiden går så himla fort och trots att jag vet att det är så blir jag fortfarande förvånad. Det är måndag och så vips är det torsdag och sen är det plötsligt måndag igen. Och de där långa stunderna av ledighet verkar aldrig infinna sig riktigt. Men snart är det vår och vi kan fly till torpet på helgerna för att andas lite tystnad, hugga lite ved och sitta uppe i mörkret och vänta på att blålågan ska brinna ut så vi kan stänga spjället. Det är konstigt nog sånt jag saknar.

Det är det konkreta och enkla som känns så bra tror jag. Visst är det roligt att fixa med texter och bilder i datorn och sen få en färdig trycksak i sin hand. Men vägen är lång och resultatet trots allt abstrakt. Att skapa en broschyr är inte samma sak som att sticka en tröja, baka ett bröd eller värma en kakelugn. Det är det konkreta och enkla som ger lugnet. Det som ger en direkt funktion eller njutning.

Ute har temperaturen sjunkit men det dröjer knappast länge innan det vänder igen. De närmaste månaderna kommer att bli intensiva på jobbet, men dagarna kommer att gå fort och vips är det april och dags att flytta våra emaljgrytor, rosenkoppar och brödspadar till Karinstugan. Dags att sväva i hängfåtöljen under den stora eken och titta på himlen mellan grenarna. Dags att mala bönorna två gånger genom kaffekvarnen medan vattnet kokar upp på gasolplattan.

Det är det jag längtar till.

Inga kommentarer: