lördag 17 februari 2007

Försenad valentinmiddag...

Idag tog vi igen det vi missade i onsdags. Candle-lit dinner med egenstöpta ljus och silverbesticken vi fick av morfastrarna i bröllopspresent.

Till förrätt blev det svart spagetti med gräddig citronsås och västerbottensost. Det låter konstigt men är faktiskt jättegott! Enligt originalet ska det förstås vara parmesan, men jag gillar västerbotten och det är enklare att få tag på.

Därefter blev det chiliströsslad laxfilé med korianderkryddade morotsstrimlor (orangutangblad som pappa sa när jag var liten) och rödlök. Mycket gott det också.

Men bäst var nog finalen. Förlåt mamma, men det finns faktiskt en chokladkaka som kan konkurrera med din. Vi åt den på restaurangen Kryp in i Gamla Stan och det är första gången jag bett att få recept på något jag ätit på restaurang! Receptet har legat i säkert förvar i min plånbok men det har inte blivit av att baka kakan. Åren har gått, men nu var det äntligen dags.

Jag bytte jordnötterna mot cashew och smöret mot margarin, men kakan blev mycket god ändå! Lite lös trots att jag gräddade den längre än det stod, men jag tror att den kommer att stelna när den fått svalna ordentligt.

Den är så chokladig och mäktig att vi bara orkade varsin smal bit... men det kan väl tänkas gå ner en bit till om någon timme eller två :-)

1 kommentar:

Ina sa...

och det vill jag absolut ha recept på!!