fredag 8 maj 2009

Nähä, inte det heller

Jag hade äntligen bestämt mig för vilken klätterväxt jag skulle testa vid grinden. Blomman för dagen, vilket jag tror är detsamma som den fantastiska "Morning Glory" hemma hos Hs föräldrar på NZ. Leo sov middag i skuggan av den när vi var där, med matchande sidenbadlakan som extra solskydd.

Sen läste jag detta (scrolla ner till "Rekreationell användning") och nu lutar det åt klematis igen. Eller murgröna?

Jag hade förresten nästan gett upp hoppet om fuschiafröna jag köpte med mig hem från NZ. Trots att jag gjorde enligt förpackningen med blötläggning och kylskåpsförvaring innan jag sådde så har det gått väldigt trögt. Fröna var dessutom ytte-pyttesmå så det kändes som det mesta blev kvar i det fuktade hushållspappret de skulle ligga i under veckorna i kylen. Men i morse anade jag äntligen en liten, liten grön grodd. Håll tummarna!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Rekommenderar klematis, många ljuvliga sorter i alla möjliga färger och former... I södern växer väl alla sorter... Blomman för dagen verkar ju inte vara något att satsa på, huuu! Murgröna går väl att kombinera med klematis?
Soliga hälsn o kramar fr norr

Lindas trädgårdsblogg sa...

Oj, det var mer än jag visste!

Välj några olika klematis så kan du få blomning hela säsongen. Det blir super. Här finns en massa tips:
http://odla.nu/artiklar/klematis_clematis.shtml