lördag 17 januari 2009

Ingen bubblare direkt.

Innan jag går och bakar ettårstårta tänkte jag berätta hur det gick på babyspat. Det går alltså till så att föräldern får bada tillsammans med bebisen typ en halvtimme. Sen får man fika (kaffe/te och färsk frukt, puré till bebisen) och sen får föräldern massage (kan även göras i omvänd ordning om det funkar bättre med bebisen).

Leo var inte helnöjd med att bli väckt och även om han åt lite innan vi gick så var han lite smågrinig. Han verkade tycka det var jättekonstigt att vi skulle klä av oss och bada (men guuuud vad söt han var i sina små badbyxor från babysimmet! Det är ju bara M som sett honom i dem förut). Först klamrade han sig fast i mig men sen började han koppla av och tycka det var kul. Han hade såklart cylinderklossen i ett fast grepp, men började undersöka andra leksaker också. Då fick jag för mig att testa bubbelfunktionen. En dum, dum idé. Först såg han bara förvånad ut men sen började han gråta och det hjälpte inte att jag stängde av bubblorna, han ville ändå inte bada mer.

Vi gick upp och jag lyckades på något vis svepa in oss i badrockar och sen klä på honom, hela tiden med honom i famnen och korta stunder på behandlingsbänken. Han klamrade sig fast och skrek så fort jag försökte sätta ner honom på golvet, trots att det fanns ett fint babygym med leksaker som säkert hade varit intressanta. Men det otäcka badkaret var ju där! ;-)

Fikat piggade upp honom lite, han åt både mangopuré och färsk frukt. Inne i fikadelen (även klädbutik där jag shoppade loss på rean sen) gick det bra att vara på golvet en stund. Men i behandlingsrummet gick det fortfarande inte, så jag fick rygg- och nackmassage sittande med honom i famnen. Inte optimalt, men bättre än inget.

Leo var nog i äldsta laget för babyspa, jag gissar att det funkar bättre på en bebis som ligger stilla under babygym. Men det var mysigt ändå, jag ska bara akta mig för bubblor om vi gör det igen ;-)

Men nu tårtbak. Har lånat in en extra sockerkaksform och tänkte testa varmluftsfunktionen. Lilleman sover så jag slipper riskera att han vrider upp värmen till 300 grader som han annars har en fabless för att göra.

2 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag tänkte också göra en ettårstårta ikväll. Fast jag har färdiga bottnar... Trist att inte Leo uppskattade spat lika mycket som han BORDE ha gjort :-)
Ja, du hur man ser sånt? Jag vet inte om jag har den rätta känslan, men jag tittar och funderar och har plöjt en massa trädgårdsböcker och trädgårdstidningar som ger mig mycket inspiration. Och så är jag ganska observant hur andra gjort i sina trädgårdar. En bok som hjälpt mig mycket är Trädgårdens rum av Kvant och Palmgren. Berätta mer om er uteplats!

e sa...

Jag funderade också på färdigköpta bottnar (vi brukar köra med det på torpet) men kom på att då får man ju inte slicka skålen ;-)

Uteplatsen är plattsatt men vi har tänkt hägna in (för Tages skull) med hjälp av smala men höga blomlådor (samt ev. spaljé). Den är väl två meter på ena ledden och kanske sex på andra så det blir en del även om det bara är två sidor som ska hägnas in på det viset.

Jag tänker mig en (eller två) lådor med olika bär, rabarber, sallad och kryddor. Men sen då? Såg jättefint gräs på din sida förut, med långa vippor. Något vintergrönt vill vi ha också. Kanske nåt som klättrar? Och så älskar jag röda höstfärger. Det finns ju så mycket att välja på att jag får beslutsångest! Helst ska det ju vara fint både vår, vinter och sommar... men inte kräva för mycket skötsel. Och inget som sprider sig och tar över gräsmattan utanför :-)

Uteplatsen är skuggig men inte under tak så vattningen är inget problem.

Jag ska kolla efter boken på bibblan, jag måste helt klart läsa på lite!