tisdag 10 juni 2008

Far och flyg

Igår flög jag och Leo upp till mommo och moffa. Resan gick bra men var lite extra spännande eftersom han inte tillverkat någon "smoothie" sen i lördags. Skulle det ske i luften som förra gången vi flög? Det var väldigt nervpirrande varje gång han pruttade eller såg ansträngd ut men vi klarade oss ända fram. Jag är extra glad över att han inte gjorde ifrån sig på planet för när det väl var dags var han kladdig från naveln ner till hälarna...

Att checka in är dock betydligt besvärligare än förr i tiden. Först ska man köa till check-in-automaterna. Där var kösystemet otydligt och ingen visste om det var en kö fram till automaterna eller varsin kö till varje automat. Vi var dock ute i god tid så det spelade inte så stor roll. Men att använda automaterna tog minst lika lång tid som det förut gjorde vid disken, eftersom alla ska läsa och knappa själva. Ingen tidsvinst där alltså.

Sen var det dags att lämna in bagage och specialbagage (bilbarnstolen). Eftersom jag fått taggarna i automaten och befann mig precis vid specialbagaget gick jag direkt dit. Men nä, först måste jag lämna det vanliga bagaget och få bagagetaggen till specialbagaget stämplad. Sen kunde jag komma tillbaka. Dessutom var jag tvungen att köpa en plastpåse för 40 kr (!!!) att lägga bilbarnstolen i. Tack och lov kunde jag köpa den där jag lämnade in bagaget och slapp ytterligare en kö.

Men för att få flyga var jag alltså tvungen att först köa till automat, sen till bagageinlämning och sen till specialbagaget. Förr sköttes åtminstone två av dessa i samma disk och jag misstänker att det hade gått betydligt snabbare.

1 kommentar:

C sa...

Men fram kom ni! Skönt!