torsdag 24 april 2008

Skinande rent

Jag har alltid avskytt att putsa fönster. Det blir alltid flammigt eller randigt och så fort man slagit igen rutorna upptäcker man kvarglömda vattendroppar eller fläckar emellan.

Men nu har jag lösningen. Hemligheten i att bli nöjd med fönsterputsning ligger inte i mirakeltrasor eller starka putsmedel. Nej, hemligheten ligger i att låta dem bli tillräckligt smutsiga innan man putsar. Allt är relativt!

Så om du funderar på att putsa fönstrena nu, vänta ett år. Be några hantverkare bila bort större delen av balkongen och gjuta en ny (betongdamm fäster bra på fönsterrutor). Om du har möjlighet, se till att de missar lutningen och måste göra om jobbet igen. Låt det gå en vinter då du stör dig oerhört på de smutsiga rutorna, särskilt i jultid då ljusslingorna gör det pinsamt tydligt.

Sen kan du putsa, jag lovar att du kommer att bli nöjd!

2 kommentarer:

Ina sa...

Jamen det låter som hos mig.

Jag har inte putsat fönstrena i hallen på övervåningen sedan vi flyttade in.
7 år och counting. Börjar bli dags nu.

Anonym sa...

Ett tips är att använda 2 st microfibertrasor (finns på clas ohlson) En du blöter och torkar bort smutset med och en torr som du torkar fönstret med. Lovar att du får rena fönster utan ränder.