fredag 11 april 2008

Leos första utlandsresa, mm

Nu är vi i Satta och jag passar på att uppdatera medan Leo sover. Jag har redan hunnit basta, äta mackor och babbla en hel del så han har sovit ovanligt länge! Men han är väl trött efter sin första utlandsresa.

Jag och L åkte med G till Suomi idag och köpte färska ruis-ruis, munkar, sima, filbunke (fetaste sorten för jag gillar gräddlagret bäst) och stora mängder Tupla. De hade två nya smaker, hallon och äpple, som jag var tvungen att köpa fast det var lätt att räkna ut att det inte var gott. Vi funderade ett tag på om det var för kallt att äta glass, men eftersom glassen är godare i Finland kunde vi inte låta bli. Leo fick åka kundvagn och tankades på parkeringen utanför K-market.

Kl 11.11 hade vi inte bara hunnit med en utlandsresa utan även ärenden i Pajala och åkte mot Satta igen. Leo fortsatte sova i nästan två timmar och jag blev nästan rastlös av friheten! När han vaknat hälsade vi på en stund på andra sidan innan jag och G promenerade till T som bakat smörbakelser när hon hörde att jag skulle komma. Leo fick sitta i sjalen och Martins stora "skogshuggarjacka" passade över oss båda. Man måste ju ge byborna nåt att prata om...

På kvällen kom mommo, moffa och mosin O från Lule och Leo har sovit i mommos famn medan jag och A bastade. Nu har han klarat både promenad över gården hit till ena sidan och nedläggning i gula kökssoffan utan att vakna.

Överhuvudtaget har Leo utvecklats massor den senaste veckan! Han är mer vaken och hänger med i vad som händer, om någon kommer in i rummet till exempel. Han äter inte lika ofta (halleluja!!!) och ibland kan han till och med somna om utan att äta när han vaknar på natten. Men roligast är att han tar mycket mer kontakt själv och pratar långa stunder. Inte för att man förstår vad han säger, men det är ju ömsesidigt än så länge...

Klockan är halv elva och jag som vanligtvis lägger mig nio börjar känna mig lite mosig. Än har det inte börjat pipa från kökssoffan och när det gör det skulle jag tippa att det finns många som slåss om att få ta upp honom. Det här är ju rena semestern, även om jag inte gjort allvar av mitt hot att tvinga mosinerna att byta på L hela tiden eftersom jag bytt på dem när de var små. Men lite snäll är ju jag också ibland.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du glömde Turun sinappi! Tog slut hemma i veckan, genomlider en mindre kris..

e sa...

men att du inte sa till, jag hade kunnat köpa! Men det ska visst finnas en finsk delikatessbutik i Sumpan