torsdag 14 februari 2008

Vilken miss McGyver!

Härom natten när Leo ville ha ett fyra-mål (följt av bajsning och ny tankning) blev jag vittne till en rejäl miss i ett avsnitt av McGyver. Enligt vad jag hört ska hans trick funka i verkligheten... men det verkar vara lite si och så med hur han får tag på komponenterna.

För att spränga sig ut ur ett rum behövde han nämligen alkohol och som av en händelse var rummet de var inlåsta i ett gammalt kloster och det stod några övergivna tunnor i ett hörn. De hade enligt McGyver förmodligen innehållit konjak "men nu är det bara ren alkohol kvar". Efter flera år i "informera-om-lagring-på-fat-branchen" är jag dock tämligen säker på att det är precis tvärtom - alkoholhalten sjunker ju längre spriten lagras.

Nåja, även den bäste kan fela antar jag. Det blir (tyvärr) en hel del tv under maratonamningarna. Ibland lyckas vi pricka in McGyver, men oftast inte. En hel del reklamfilm blir det också, och jag stör mig särskilt på dessa två:

1: Jokk Lingondricka - sen när växer lingon på myrar?

2: Max Picnicreklam - vad vill de ha sagt? Att Max hamburgare smakar bättre än en rå ekorre? Fast det är ju nötkött i båda iof... förlåt, kunde inte låta bli ;-)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Och är det någon annan än Norrbottningar som fattar att det finns en tanke bakom texten i inledningen av MAX-reklamfilmen där det står "Gällivare 1968"?

e sa...

Ewa: förmodligen inte... men det är kul att de tänkt på en sån detalj ändå!

Anonym sa...

Alla som kan räkna matematik förstår väll det eftersom de säger att de har 30-års jubileum i slutet.

Anonym sa...

Uppenbarligen kan inte du räkna matte. De fyller 40 år!

e sa...

anonym: jag tror inte Ewa syftade på årtalet utan på orten. Varför det är just Gällivare och inte Skövde eller Västerås tex...

Anonym sa...

Det var just i Gällivare som en grill för 40 år sedan öppnades som sedemera skulle bli MAX.

Och vad reklamen visar är Hamburgertrollet som för 40 år sedan slutade äta ekorrar och annat till förmån för Max Hamburgare.

För övrigt kan man ju tillägga att McDonalds kom till sverige först 1972!