fredag 10 december 2010

Berätta en saga, mamma!

Utan att veta vad jag gjorde har jag råkat skapa en ny, jobbig rutin. I tisdags när M var borta och jag skulle lägga storebror vaknade lillasyster. Att hålla henne nöjd medan jag läste godnattsagan gick inte, så jag föreslog att jag skulle hitta på en saga istället. Det skulle jag aldrig ha gjort.

Varenda kväll sen dess har storebror ratat böckerna och velat att jag berättar istället. En saga om att han är ett lok, ett rött lok. Det lilla loket drar cirkusvagnar och blir inbjuden till föreställningen. Det lilla loket drar timmer till en såg och får se hur timret barkas av och blir till plank. Det lilla loket och Tage räddar lillasysterloket som gått vilse i skogen (den är bäst hittills). Han vill höra samma historier varje kväll, helst flera gånger. En himla massa uppräkningar ska det vara också, vilka vagnar han drar och sådär (och en personalvagn och en kanonvagn, mamma!).

Det sägs ju att Pippi Långstrump kom till på det viset men jag kan garantera att något sånt inte kommer att hända här - mina sagor blir dödens tråkiga varje gång.

5 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

*fnissar* Det där är säkert jättebra för hans fantasi :-)

Vi lämnade tillbaka favoritboken hittills (När prinsessor vaknar om natten) till biblioteket och efter det får jag berätta sagan utantill! Men den är lite läskig så ene pojken lyssnar från hallen :-o

e sa...

vi har den boken och jag skulle gärna läsa den men Leo vägrar efter att ha bläddrat lite i den. Alldeles för otäck tydligen!

L8 sa...

Det är som Hamish, han har gjort en konstform av att berätta för Robert om PlingPlong som jobbar som skogsarbetare i Huuki. Och det är inte alldeles fel att göra det så tråkigt som möjligt, då behöver man inte hålla på så länge. Förutom vissa kvällar då...

e sa...

L8: kruxet är att han verkar gilla tråkigheten... och vill gärna höra samma saga (den om Flora som går vilse) flera gånger på raken. Det är mest jag som håller på att bli galen av tristess.

maria sa...

Hihi, här hittade jag en gång på en sanslöst tråkig saga om några grisar som gillade att gunga. Den måste jag nu berätta sjuttioelva gånger om dagen ...