tisdag 24 augusti 2010

Nu blir jag nyfiken!

Ju mer jag tänker på det, desto mer intressant blir det. Varför är matteböckerna så dåliga på att använda färg och form för att förtydliga? Eftersom jag knappt läst matte sen högstadiet tänkte jag inte så mycket på det då (mer än att böckerna var trååååkiga förstås) men nu är det väldigt uppenbart. Att fördela radbrytningar och luftrum på rätt sätt skulle underlätta väldigt. Och varför har ingen (vad jag vet iallafall) kommit på att använda olika färger? Om till exempel (2+8x) upphöjt i 2 ska förenklas får man ju plötsligt 3 sifferklungor och är det några sådana plus några andra parenteser som ska förenklas på annat sätt blir det snabbt rätt rörigt. Jag förstår att man inte vill ha sådana ledtrådar i själva uppgifterna, men varför inte i exemplen?

Det finns säkert fler saker man skulle kunna förbättra (de oninspirerade illustrationerna till exempel) men dessa saker är enkla och rätt uppenbara. Jag kan tänka mig några anledningar till detta:

1: det är sjukt dåligt betalt; alltså anstränger sig formgivaren sig inte så mycket.
2: grafiska formgivare är sällan intresserade av matematik och formger därför utan att engagera sig i ämnet, och utan att "se" det mönster som de borde hjälpa eleverna att se.
3: en kombo av båda.

Jag som trodde jag var klar med ämnet grafisk form och redo att gå vidare... men det kliar ändå i fingrarna en aning. Antagligen för att allt är bättre än matten ;-)

Men ja: jag har räknat en hel del idag (med framgång!) innan jag unnade mig lite bloggtid.

Inga kommentarer: