fredag 20 augusti 2010

Mest minus

Okej. Matten blir svårare och det blir fler och fler fallgropar ju längre ekvationerna blir. Jag misstänker att det inte blir bättre av att klockan är elva på kvällen. Men jag har iallafall kommit på ett sätt att underlätta det hela - genom att färgkoda siffrorna. Med en färg för xy, en för x upphöjt i 2 och en annan för rena siffror är det lättare att se mönster och sortera.

För övrigt stör jag mig något fruktansvärt på typografin i lösningsboken jag köpte till. Några radbrytningar och ett annat typsnitt hade gjort den mycket mer lättanvänd. För att inte tala om vad lite färg hade gjort! Då hade det ju varit superlätt att hålla ihop de olika klungorna av siffror.

Om det inte vore så trååååkigt (som sonen skulle sagt) så hade jag nog gett mig på att göra en bok. Matte för visuella människor.

2 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Du är duktig du! Jag förstår inte hur du har ro och tid att tänka på matematik nu! Är maken föräldraledig?

Matematik för visuella, det vore nåt!

e sa...

ro och tid? Näe, men jag MÅSTE om jag ska kunna börja plugga i vår. Maken blir föräldraledig i oktober men då jobbar jag ju heltid och har knappast mer ork...