måndag 26 april 2010

Sömn, sömn, ett kungarike för lite sammanhängande sömn!

Flora verkar befinna sig i en rejäl tillväxtfas och äter som en häst. Istället för att nöja sig med mat från ena sidan vill hon numera nästan alltid dubbeltanka och ibland även äta höger-vänster-höger. Dessutom sover hon fastklamrad i min arm hela natten och vaknar så fort jag kliver ur sängen, vilket har varit lite besvärligt nu när jag varit ensam med båda kidsen en vecka. Leo vaknar minst en gång per natt och då är det inte helt optimalt att Flora också vaknar. Särskilt inte som Leo går från noll till hundra på en tiondels sekund och kan vara helt omöjlig att söva om.

I natt var det en riktig helvetesnatt. Leo somnade först vid nio på kvällen (eftersom han sovit på dagen, eftersom han vaknat redan före sex på morgonen). Flora vaknade med ungefär en timmes mellanrum (brukar vara 2-3 timmar) och ville käka varje gång. Vid fyratiden vaknade Leo och när jag gick till hans säng för att trösta honom vaknade Flora och var på glatt och pladdrigt humör. Det skulle snabbt ha smittat av sig på storebror så jag gick in med henne till mamma så hon fick vara där medan Leo somnade om. Sen hann hon med att vakna och tankas minst en gång till (jag tappade räkningen men det kändes som jag knappt han somna emellan) innan Leo vaknade igen vid sextiden. Då skulle han förmodligen ha somnat om, men med en knorrande Flora gick det inte alls och efter att ha kämpat i 45 minuter fick jag se mig besegrad. Han var pigg och glad (nåja, man såg att han egentligen var trött men viljan att vara pigg var stark) så jag gick upp med honom till mamma och pappa som gått upp. Pappa kunde flexa lite så jag fick sova en timme till innan dagen började på allvar.

Det gick åt många koppar kaffe under förmiddagen och jag har dyrt och heligt lovat mig själv att vänta ett tag med att åka iväg ensam med båda barnen igen. Även om det var värt det, så tror jag ändå att det räcker för ett bra tag framöver...

1 kommentar:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Slitigt!!! Förstår att du var zombie efter den natten. Uga.