lördag 25 april 2009

Grattis Tage 7 år!

Vi har visserligen inte haft kalas, men firat med att bygga staket så Tage kan gå omkring på uteplatsen utan att behöva vara kopplad. Staketet sitter uppe med hjälp av blomlådor och det hela blev faktiskt riktigt bra. Familjen M var här och passade Leo ett tag... och sen satte vi honom i en av blomlådorna istället :-)

Det gick ganska fort att bygga och tankearbetet bakom funkade i praktiken också. Nu saknas bara bättre grind, lite listarbete för att snygga till ändarna, samt en överliggare. Tage verkar nöjd, men än så länge är grinden för provisorisk att lita på ifall det skulle traska förbi en katt.

I blomlådorna har jag tryckt ner krokus som förra ägarna satt i en pallkrage som står på lek-uteplatsen. Den ska familjen M förbarma sig över för vi tycker den tar för mycket plats.
Frågan är nu bara vad jag ska plantera i blomlådorna? Mot staketet vill jag ha nåt som klättrar snabbt och är lättskött. Framtill tänkte jag mig nåt som liksom väller över kanten. Grillen står precis till vänster utanför bild så antingen tänkte jag ha lite kryddor i blomlådorna eller i separata krukor. I vinkel finns en skärmvägg som man kan hänga väggamplar på, så jag tror kryddorna hamnar där.
Vi har fem blomlådor och jag vill ju gärna att de ser fina ut hela sommaren... och åtminstone nåton av dem vill jag ha vintergrönt i. Kanske nåt barrträd? Uteplatsen är skuggig så det begränsar väl också en del. Fuschia (stavning?!) tycker jag om, men tycker nästan blomlådorna är för låga för det.
Jag har tittat i några plantbutiker men får beslutsångest av allt utbud. Jag säger bara: Linda, HJÄÄÄÄÄLP!!! ;-)

9 kommentarer:

Matilda sa...

Slingerkrasse? Lättskött och dessutom ätbar... Annars funkar ju tage-tes alltid :-) Boken Cityodling är förresten bra, om du kan hitta den på nåt bibliotek eftersom den är slut på förlaget.

Jag ska testa japansk humle på min balkong, men det är ju mer en väggtäckare.

e sa...

ja, slingerkrasse har jag också funderat på. Men tål den skugga? Det får bli ett besök på bibblan iaf. Jag vill gärna ha nåt som väller över på andra sidan staketet också, så det ser lite mer trevligt ut.

Hanne sa...

Tips til vintergrønt: Buksbom. Det er slike som de har på Liseberg som kan klippes i alle fasonger. Vi har bestillt slike til hytta, vokser ganske sakte, er vintergrønne, trenger ikke mye stell og kan klippes - vola!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Roligt roligt :-)

Det finns många perenner med fina bladverk som passar i skuggan. T ex hosta (med vit kant är snyggt). Astilbe är också fin. Blommar med plymer mitt i sommaren. Klematis måste du testa.

Svårt hitta sommarblommor som trivs. Fuchsia går ju iofs bra! Flitiga lisa, begonia och petunia kan också funka (googla för fler tips).

Buxbom lät som ett bra förslag på vintergrönt! Det finns många fina barrväxter också. Åk till en plantskola och se vad du gillar. Kanske du skulle ha ett litet norrlandshörn med nostalgiväxter. Åkerbär och sånt (behöver kanske lite mer sol?). Lycka till!

Lindas trädgårdsblogg sa...

PS. Och grattis Tage!

Lindas trädgårdsblogg sa...

PS. Klematis skulle kunna välla över staketet.

Lindas trädgårdsblogg sa...

PS2. Om du sätter någhra olika sorter kan du får lång blomningstid!

e sa...

Tack för alla bra tips! Ska kolla in både buxbom och hosta! Fina blad är bra, för då är det ju snyggt även när det inte blommar :-)

Jessica (å Higgins så klart!) sa...

Hej! Å grattis till Tage :)

En blommande blomma som håller heela sommaren och växer så det knakar är "million bells", ser ut som en liten liten minipetunia. 3-4smååå plantor i en utekruka växer snart och hänger över kanterna och blommar från juni till september. Lättskött och dekorativ. Kombinera med murgröna.

Ps. Jag skulle undvika buxbom eftersom den luktar så hemskt illa = kattpiss. Vacker ja, luktar HEMSKT!

Kram kram!