söndag 15 mars 2009

Vildmarksmässan

Igår var vi på vildmarksmässan. Jag blev grymt sugen på att köpa en liten handpumpad portabel espressobryggare (att ha både hemma, på torpet och i skogen) men lyckades behärska mig. M som inte dricker kaffe alls hade en lätt dämpande effekt, vilket nog var klokt. Melittabryggt är också gott!

Leo satt på ryggen (otroligt skönt att slippa vagn i trängseln) och tyckte det var kul att titta på allt folk. Vi träffade M-kusin M med fru och kids också, och åkte hem till dem på fika sen. AA hade blivit riktigt stora, snart kommer man inte märka att det är ett halvårs skillnad på dem och Leo!

Vi gjorde många bra fynd på mässan - jag fick nytt regnställ från Didrikssons till riktigt bra pris och Leo fick en väldigt fin softshelljacka för bara 200! Han kan ha den redan nu med lite uppvik och jag hoppas den räcker också i höst. Den kändes ungefär som min egen och isf är den ett riktigt bra köp: vind- och vattenavvisande samt sällan för varm och sällan för kall.

Dessutom fick vi syn på norska Janus, som Hanne tipsat oss om. De hade paketpris på merinounderställ så vi bestämde oss för att köpa ett till Leo i lite större storlek. De är tunna och fina så han kan nog ha tröjan redan nu om man viker upp ärmarna.

Vi rådgjorde lite med säljaren om vilken storlek vi skulle välja och så. Sen när vi bestämt oss pekar hon på Leo (som sitter på min rygg iförd röda byxor och vit tröja med små katten Jansson på) och kläcker ur sig: "Ni behöver inget till henne också?"

"Eeeh, nej, de här kläderna är till honom" svarar jag, varpå hon skrattar krystat och säger med lite extra klämmig röst: "Ååååh, vad HÄRLIGT med RÖTT på en kille!"

Det gör mig inget om man tror Leo är en tjej (även om det känns väldigt ologiskt när vi står och väljer kläder i hans storlek, åt honom) men snyggare räddningar har man väl hört. Rött är väl ändå inte så konstigt att killar har?

Nåja, understället verkade bra iaf, och lite roligare än de enfärgade som brukar finnas. Byxorna är mörkgrå med gula detaljer och tröjan grå-vit-randig på bröstdelen och med gula muddar. Och gult är ju min favoritfärg så det är klart jag fastnade direkt :-) Leo fick dessutom ett litet mjukisfår på köpet, som får (hehhe) bli lillebror till Bärit (som han sover med) och genast döptes till Ullrik.

1 kommentar:

Hanne sa...

Så beroliget jeg ble når Leo nå kan gå våren i møte med (norsk)ull innerst på kroppen!