fredag 4 maj 2007

Mannen i sjön

Nu har jag precis avslutat Mannen i sjön av Arnaldur Indridason. Det är den tredje boken av honom som jag läst, men tyvärr har jag missat Änglarösten som jag borde ha läst innan denna. Det irriterar lite, men jag får väl läsa den i efterhand.

Boken var hur som helst bra, nog den bästa i serien hitills. Jag vet inte om jag hade tyckt den varit så märkvärdig om det inte varit för för att islandsminnena väcks till liv. Översättningen är mycket bra gjord och fast jag läst den på svenska så känns det ändå som att isländskan lyser igenom. Helt klart imponerande för även om språken är lika så tror jag det är lätt att tappa bort kontakten och använda de vanligaste svenska orden istället för att hitta mer ovanliga som har koppling till isländskan.

Lite trist känns det att boken är slut, för jag vill ta en liten paus innan jag kastar mig in i nästa. Men under tiden kanske jag kan få ihop ännu en babymössa. Jag har faktiskt två redo redan, i väntan på att nästa lilla bebis i bekantskapskretsen ska titta ut. Om det inte blir i helgen så ska vi träffa de blivande föräldrarna på söndag när vi kommer tillbaka från torpet.

Pojkarna är lugna och har till och med sovit ett tag. De blev lite uppspelta när M kom hem från Uvens fest. Hasse och Ceasar slåss om hans uppmärksamhet och kan bli lite taskiga mot varann då, men den här gången gick Tage in och fräste ifrån. Han börjar bli en riktig liten ordningspolis!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har inte last "Mannen i sjon", men jag har last alla de andra, och jag tyckte alla var riktigt bra!

Just nu plojer jag en massa bocker eftersom jag har semester...