onsdag 3 februari 2010

Snark

Idag är det tydligen en riktig sovardag. Lillasyster har tankat ett par gånger men annars sovit nästan hela förmiddagen. För ovanlighetens skull låg hon dessutom i spjälsängen, som jag försöker lobba in trots att hon föredrar att ligga på en nackkudde i gula soffan. Det känns säkrare att ha henne i spjälsängen åtminstone ibland. Inte för att hon kan rulla iväg än, men det finns ju andra som kan rulla på henne ;-)

Hon gnällde lite ibland och jag har börjat inse att jag väldigt många gånger tagit upp storebror helt i onödan när han var bebis - ofta gnyr hon bara i sömnen eller somnar om själv! Jag vet att det står i alla böcker att det är så, och folk har påpekat det, men det var ändå stört omöjligt att låta honom vara det minsta lilla missnöjd om det gick att undvika. En del saker måste man nog lära sig genom egna erfarenheter helt enkelt och den här gången är det ju omöjligt att vara där så fort hon gnyr, hur gärna man än vill.

Storebror brukar normalt inte sova middag mer men efter två oroliga nätter var han riktigt trött vid lunchtid. Ville vila i gula soffan och på mattan men såklart inte gå och lägga sig på riktigt. Med en flaska "nännä" som muta gick vi dock in i "din tumm" och efter ungefär en kvart av halvhjärtade protester somnade han sött. Otroligt nog sov lillan ända tills han somnat - jag låg och väntade på gallskrik eftersom hon sovit nästan tre timmar. Sen blev det ännu en tankning, blöjbyte och sen somnade också lillasyster om.

Själv är jag för pigg för att sova, trots upphackade nätter. Det stämmer verkligen att man klarar sig på mycket mindre sömn när man ammar. Istället njuter jag av att få sitta ner och dricka en kopp te och äta ett par smörbakelser. Till skillnad från att dricka tet medan jag letar efter storebror som gömt sig (på samma ställe) för hundrade gången alltså.

Inga kommentarer: