tisdag 17 juli 2007

Tillbaka i vardagen

Semestern är slut och även om den inte bjöd på något strålande väder så var det ändå skönt att vara ledig. De sista två veckorna softade vi på torpet mest hela tiden, vilket måste vara det perfekta sättet att tillbringa ledigheten! Vi åt dopp-i-kopp på egen potatis, bakade rabarberpaj i vedspisen och njöt av hängmatta och -fåtölj. Pojkarna sprang glatt omkring på gården, jagade varann och brottades. Tage hittade dessutom en utkikspost på en sten med mjuk mossa. Där låg han på kvällarna och tittade ut över fälten.


Vi fick fint besök av en glad liten Anna



Någon som vet vad denna blomma heter?

Den här busken doftade väldigt gott och växer vid ena gaveln


Vi fick upp hängfåtöljen i den stora eken...

Smultron växte på gården, dock inte i lika rikliga mängder som vid Rosendal

Men det är rätt skönt att vara hemma också. Kanske framför allt för att det är betydligt enklare att gå på toa mitt i natten ;-)

3 kommentarer:

L8 sa...

Godagens,

Jourhavande biolog svarar att den blå blomman heter nässelklocka!

Hittade du några spiklavar på eken??

stor kram från lotta

e sa...

goddagens! Jag visste väl att jag kunde lita på jourhavande biolog! Även grannfrun på torpet har undrat över blomman och nu kan jag briljera till helgen ;-)

Men spiklav... var det inte knappnålslav jag skulle leta efter? Du får komma förbi och inventera! Jag är inte säker på lavfronten (de är ju så små) men det växer ju som bekant en rejäl svamp på stammen. Och det finns ett fågelbo högre upp, men det är urflyttat numera.

Klappa maggen!

L8 sa...

man är ju som beredd när naturen kallar... och för att bredda din kunskap så kallas dessa lavar för både knappnåls- och spiklavar! Jag vet att du egentligen skulle blivit biolog, med din känsla för detaljer ;-)

jag klappar maggen - klappa tillbaka!